DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Górnikowska-Zwolak, Elżbieta | - |
dc.date.accessioned | 2020-01-13T18:48:41Z | - |
dc.date.available | 2020-01-13T18:48:41Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | „Kultura i Edukacja” Nr 1 (2019), s. 126-141 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1230-266X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12013 | - |
dc.description.abstract | Kultura jest nierozerwalnie związana z językiem; język jest rodzajem przewodnika
kulturowego, ułatwia jej zrozumienie. Język jest zarówno spoiwem
społeczeństwa, jak i narzędziem ekspresji, a dla jednostki potężnym
czynnikiem rozwoju indywidualności. Stąd konieczność zainteresowania
się przez pedagogów językiem – niewidzialnym środowiskiem edukacyjnym.
Przestrzeń edukacji, analizowana tu przez pryzmat języka, pozostaje
w ścisłym związku z przestrzenią publiczną, dlatego wgląd w sferę
publiczną i dyskurs publiczny wydają się niezbędne.
Transformacja polskiego społeczeństwa w latach 90. XX wieku ujawniła
jego wewnętrzną różnorodność i co się z tym wiąże – potrzebę znalezienia
języka, który pozwoliłby na komunikację i opis nowej rzeczywistości
bez ranienia kogokolwiek. Jednak zjawisko poprawności politycznej nie
zyskało w Polsce akceptacji. Co więcej, szerzy się mowa nienawiści, język
wykluczający różne kategorie społeczne. Jest to sygnał, który zachęca nas, pedagogów, do zainteresowania się przestrzenią historyczną, odniesieniem
do czasu, w którym żyjemy, do zjawisk zachodzących w przeszłości
i określających przyszłość. Jest to również sygnał alarmowy dla pedagogów
i nauczycieli. Należy postawić pytanie o rolę edukatorów, ich zaangażowanie
w ulepszanie świata. Jest to także pytanie o samoidentyfikację pedagogów
– nauczycieli akademickich. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | przestrzeń publiczna | pl_PL |
dc.subject | język wykluczający | pl_PL |
dc.subject | alert dla pedagogów | pl_PL |
dc.title | Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej - alert dla pedagogów | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.15804/kie.2019.01.08 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|