Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/12284
Tytuł: | Co się stało z teatrem szkolnym? : w poszukiwaniu zagubionego obszaru kultury szkoły |
Autor: | Nieduziak, Edyta |
Słowa kluczowe: | Teatr szkolny; Kultura szkoły |
Data wydania: | 2017 |
Źródło: | "Parezja" 2017, nr 1, s. 93-102 |
Abstrakt: | Artykuł jest próbą spojrzenia na teatr szkolny jako element szerszej struktury, jaką jest kultura szkoły. Podstawą przyjętego punktu wyjścia jest przekonanie, że teatr ów można: 1) osadzić w działaniach performatywnych, co wymaga traktowania go jak części doświadczenia uczestników kultury szkoły, 2) jest wyrazem interakcyjności
kultury szkoły, co przejawia się w różnorodnym charakterze teatru szkolnego na przestrzeni czasu. Tekst prezentuje zmienne cele teatru szkolnego uzależnione od kontekstów społeczno-kulturowych. Szczególną uwagę autorka poświęca czasom dwudziestolecia międzywojennego, które uważane są za jedne z najbardziej rewolucyjnych w praktyce i podglądach na teatr szkolny. Dziedzictwo tamtych czasu nie jest jednak wykorzystane. Przywołane niedawne badania i raporty dotyczące edukacji teatralnej dzieci prezentują obraz nikłej aktywności uczniów w sferze pracy w szkolnym teatrze, co jest uwarunkowane m.in. współczesnym nastawieniem na szybki i spektakularny sukces oraz na kształtowanie postaw odbiorczych. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12284 |
DOI: | 10.15290/parezja.2017.07.06 |
ISSN: | 2353-7914 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|