Abstrakt: | Punktem wyjścia pracy jest spojrzenie na rolę pojęcia wzniosłości w teorii poslstrukturalistycznej
i postomodemizmie (głównie J.-F. Lyotard). Posługując się takimi kategoriami, jak
“niewyrażalne”, “nieobecna obecność” czy też “czas poza czasem”, teoretycy postmodernizmu
wyraźnie podnoszą i wysuwają na czoło te same kwestie, które intrygowały dyskurs osiemnastego
stulecia; były one jednak traktowane przez czołowych myślicieli tej epoki jako niepożądana sfera
transgresji, jako sfera niebezpieczna dla porządku społecznego. W części analitycznej autor
koncentruje się na poszukiwaniu jednostkowych prób przekroczenia granic ustanowionych przez
zestaw norm społecznych w kontekście usiłującego ¡ograniczyć te przekroczenia dominującego
dyskursu oświeceniowego (rozdz. I).
Rozdział II pracy stanowi krytyczne omówienie poglądów estetycznych Josepha Addisona,
zawartych w cyklu esejów poświęconych sile wyobraźni, publikowanych w czasopiśmie “The
Spectator”. Rozdział III poświęcony jest kwestii sceptycyzmu filozoficznego w obliczu sfer
nieskończoności. Czytelnik znajdzie tu dyskusję na temat prawa, moralności i porządku
społecznego na podstawie tez Hume’a i La Mettriego. Rozdział IV zajmuje się osiemnastowiecznym
pojęciem “smaku” jako kategorią niezwykle istotną w tworzeniu się dyskursu
estetycznego, lecz zarazem kategorią ekonomiczną i polityczną dyktującą — poprzez niezwykle
popularne wtedy pojęcie “geniuszu miejsca” — uporządkowanie świata jako ogrodu i zarazem
sankcjonujące podbój kolonialny. Rozdziały V i VI poświęcone są kategorii “wzniosłości” w ujęciu
filozoficznym (Burkę, Kant), estetycznym (Blake), religijnym (Swedenborg) i politycznym
(Godwin). Przedmiotem rozdziałów VII i VIII jest rola pojęcia “wzniosłości” w rozwoju tzw.
filozofii sentymentalnej oraz rola tej filozofii w rozwoju myśli estetycznej. Zamykający pracę
rozdział IX jest omówieniem wczesnoromantycznej przemiany w podejściu do kategorii wzniosłości
oraz próbą wykazania pewnych związków pomiędzy romantyzmem a postmodernizmem,
związków wynikających z krytycznego podejścia do “wzniosłości” jako kategorii możliwej do
ogarnienia przez dyskurs filozoficzny. |