http://hdl.handle.net/20.500.12128/12446
Tytuł: | STEM Education and Cognitive Activity of Preschool-age Children |
Tytuł równoległy: | Edukacja STEM a aktywność poznawcza dziecka w wieku przedszkolnym |
Autor: | Samborska, Iwona |
Słowa kluczowe: | STEM education; cognitive curiosity; scientific potential of a child; preschool education program; edukacja STEM; ciekawość poznawcza; potencjał naukowy dziecka; program edukacji przedszkolnej |
Data wydania: | 2019 |
Źródło: | Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol. 14, no. 4 (2019), pp. 49-59 |
Abstrakt: | Problematyka badawcza artykułu koncentruje się na ukazaniu specyfiki edukacji STEM jako przestrzeni sprzyjającej rozwojowi aktywności poznawczej dziecka w wieku przedszkolnym. Celem prowadzonych badań jest rozpoznanie wymiarów rzeczywistości dziecka, które stanowią dla niego ważne doświadczenia naukowe. Przedmiotem analiz uczyniono wypowiedzi 54 dzieci w starszym wieku przedszkolnym ze środowiska wielkomiejskiego. Wypowiedzi dzieci przybrały formę pytań. Metodą badania była analiza treści. Tło dla badań stanowi przedstawienie istoty dokonujących się przemian w przestrzeni edukacji. Kierunek zmian określa koncepcja STEM, która powstała dla podniesienia efektywności edukacji oraz poprawy jej jakości. W jej zakres wchodzą nauki ścisłe, technologia, inżynieria, matematyka. W edukacji STEM podkreśla się możliwość elastycznego reagowania na zmiany oraz radzenia sobie z ich nieprzewidywalnością. Pożądane jest rozwijanie zainteresowania edukacją STEM od najmłodszych lat. Edukacja oparta na tematach STEM staje się przestrzenią wyzwalającą kreatywność i zaangażowanie uczących się. Staje się generatorem pomysłów i impulsem dla innowacji. W ostatniej części artykułu przedstawiono doniesienia z badań na temat ciekawości poznawczej dzieci w starszym wieku przedszkolnym wyrażającej się w pytaniach badanych. W celu zobrazowania treści doświadczeń dzieci związanych z nauką przywoływano wypowiedzi badanych. Przeprowadzone analizy ukazują potencjał naukowy dziecka oraz stanowią rozpoznanie w kierunku personalizacji treści w edukacji. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12446 |
DOI: | 10.35765/eetp.2019.1454.04 |
ISSN: | 1896-2327 2353-7787 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Samborska_STEM_education_and_cognitive_activity.pdf | 315,64 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons