http://hdl.handle.net/20.500.12128/12455
Tytuł: | Roma school mediators and the bilingualism of Roma students |
Autor: | Kyuchukov, Hristo New, William |
Słowa kluczowe: | Romowie; dwujęzyczność; szkoły specjalne; mediatorzy szkolni; edukacja międzykulturowa |
Data wydania: | 2019 |
Źródło: | Edukacja Międzykulturowa, Nr 10 (2019), s. 81-100 |
Abstrakt: | Artykuł omawia zagadnienia edukacji dzieci romskich w szkołach specjalnych i ich dwujęzyczność. Bardzo często dzieci romskie w wielu krajach Europy Wschodniej są umieszczane w szkołach specjalnych na podstawie testów w oficjalnym języku danego kraju. Dwujęzyczność dzieci romskich nie jest uznawana za zjawisko pozytywne. W niektórych krajach (np. w Republice Czeskiej i Słowacji), jeśli dzieci posługują się jakąś formą języka urzędowego, ale nie językiem właściwym, nadal uważane są za niepełnosprawne intelektualnie. Wyłącznie na podstawie znajomości języka są wysyłane do szkół specjalnych. W artykule przedstawiono również takie kwestie, jak segregacja i dyskryminacja poprzez edukację, rola rozwoju języka ojczystego, zagadnienia dwujęzyczności w szkole oraz program ROMED Rady Europy dla mediatorów szkolnych. W końcowej części opracowania autorzy sugerują kilka propozycji, co mogą zrobić więcej w tym zakresie szkolni mediatorzy, aby zintegrować uczniów romskich w szkole grupy większościowej i aby ich integracja nie była traktowana jako kara, jak to jest aktualnie akceptowane w niektórych krajach. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12455 |
DOI: | 10.15804/em.2019.01.05 |
ISSN: | 2299-4106 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Kyuchukov_Roma_school_mediators.pdf | 445,5 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons