Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/12528
Tytuł: | Didactic tasks as a factor of including students with mild intelectual disability into the mainstream of lesson work in a general access school |
Tytuł równoległy: | Zadania dydaktyczne jako wskaźnik włączania ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w główny nurt pracy lekcyjnej w szkole ogólnodostępnej |
Autor: | Gajdzica, Zenon |
Słowa kluczowe: | mainstream of lesson work; student with mild intellectual disability; questions and orders; główny nurt pracy lekcyjnej; uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną; pytania i polecenia |
Data wydania: | 2019 |
Źródło: | "Konteksty Pedagogiczne" T. 2, nr 13 (2019), s. 49-59 |
Abstrakt: | Kategoria głównego nurtu stanowi element konstytutywny tradycyjnie pojmowanej edukacji inkluzyjnej (czyli tej konstruowanej na kanwie rekonstrukcji edukacji specjalnej). Większość autorów definicji formułowanych we wczesnych fazach rozwoju teorii kształcenia inkluzyjnego odwołuje się do tej kategorii. Obecność ucznia z niepełnosprawnością (intelektualną) w głównym nurcie pracy lekcyjnej można rozpatrywać w perspektywie fizycznej, społecznej oraz poznawczej. Wskaźnikiem tej ostatniej są m.in. umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania oraz wykonywania poleceń kierowanych do wszystkich uczniów w klasie. Celem opracowania jest prezentacja wyników badań dotyczących tego zagadnienia. W zbieraniu danych posłużono się techniką ankiety skierowaną do nauczycieli klas ogólnodostępnych pracujących z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Prezentowane wyniki są fragmentem szerszego projektu badawczego nad sytuacją edukacyjną tej grupy uczniów w szkole ogólnodostępnej. Badanie przeprowadzono w trzech falach (w latach: 2004, 2009, 2014) na grupie 450 nauczycieli (odpowiednio po 150 w każdej transzy). The mainstream category is a constitutive element
of the traditionally understood inclusive education (the one
based on the reconstruction of special needs education). Most
authors of definitions formulated in the early stages of the development
of inclusive education theory refer to this category.
The presence of a student with (intellectual) disability in the
mainstream of lesson work may be viewed in physical, social
and cognitive terms. The indicators of the last one are, among
others, the ability to provide answers to questions and follow
instructions directed to all the students in the class. The aim of
this study is to present results of research regarding this issue.
While accumulating the data, the questionnaire technique was
used, addressed to teachers of general access classes working with students with mild intellectual disability. The presented
results are a part of a wider research project concerning the
educational situation of this group of students in general access
school. The study was conducted in three phases (in years:
2004, 2009, 2014) on the group of 450 teachers (150 teachers
in each instalment). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12528 |
DOI: | 10.19265/kp.2019.2.13.49-59 |
ISSN: | 2300-6471 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|