Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12596
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMałczak, Leszek-
dc.date.accessioned2020-02-14T13:53:59Z-
dc.date.available2020-02-14T13:53:59Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.citationE. Tokarz (red.), "Słowiańszczyzna w kontekście przemian Europy końca XX wieku : język - tradycja - kultura" (S. 63-69). Katowice : "Śląsk"pl_PL
dc.identifier.isbn8371642776-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12596-
dc.description.abstractKoniec XX wieku to dla całej Słowiańszczyzny czas głębokich i strukturalnych zmian. Na tle ogólnego procesu transformacji ustrojowej i gospodarczej sytuacja w jakiej znalazła się Chorwacja wydaje się szczególna. Istota, ciężar i skala zmian, które ją objęły stanowi moment przełomowy w nowożytnej historii tego kraju. Dzieje się tak między innymi za sprawą podjęcia na nowo przez elity umysłowe kwestii tożsamości kulturowej Chorwatów. Jest to element ogólnego zjawiska, które moglibyśmy określić jako rodzaj powtórnego odrodzenia narodowego. Polega ono na ponownym definiowaniu (po)nowoczesnego pojęcia własnej tożsamości narodowej, kodyfikacji języka i reorientacji kulturowej. Przestrzeń kulturalną Chorwacji wyznacza dialogiczne zderzenie trzech kręgów kulturowych: śródziemnomorskiego, środkowoeuropejskiego i bałkańskiego. Analogicznie możemy powiedzieć o trzech jej częściach: adriatyckiej, panońskiej i dynarskiej. Zmiany własnej orientacji kulturowej Chorwatów polegają na zacieraniu obecności elementu kultury dynarskiej, nazywanej czasem bałkańską, i równoczesnym eksponowaniu środkowoeuropejskiej oraz śródziemnomorskiej proweniencji kultury ogólnonarodowej. W dyskursie politycznym składnik bałkański czy dynarski w ogóle się pomija. Śródziemnomorska tożsamość stanowi ważny, choć peryferyjny składnik chorwackiej kultury ogólnonarodowej. Opozycyjność modelu kontynentalnego i adriatyckiego wytwarza pomiędzy nimi stałe napięcie, które przynajmniej w literaturze i kulturze wykazuje właściwości kreatywne. W dyskursie kulturowym dostrzegamy wyraźną zmianę orientacji, która polega na przypisywaniu mniejszej wagi wątkowi bałkańskiemu na korzyść właśnie śródziemnomorza przy wciąż dominującym utożsamianiu się Chorwatów z Europą Środkową. Chorwacka przestrzeń kulturalna jest niemal modelowo wieloznaczna. Jak się wydaje wszelkie próby wykształcenia jednoznacznego paradygmatu kulturowego, którym przyświecałaby oświeceniowa idea ducha ładu i harmonii, skazane są na niepowodzenie.pl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : "Śląsk"pl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectśrodziemnomorzepl_PL
dc.subjectliteratura chorwackapl_PL
dc.subjectprzestrzeń kulturalnapl_PL
dc.subjectwieloznacznośćpl_PL
dc.subjectwielokulturowośćpl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.titleMiejsce i rola śródziemnomorza w przestrzeni kulturalnej Chorwatówpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesJ. Rapacka, Złoty wiek sielanki chorwackiej. Studia z dziejów dubrownickiej literatury pastoralnej, Warszawa 1984pl_PL
dc.description.referencesJ. Bezić, Glazba dalmatinskih otočana, „Vijenac”, 1998, nr 125/VI.pl_PL
dc.description.references.” K. Prijatelj, Dalmatinska slikarska škola, „Mogućnosti”, 1955, nr 1.pl_PL
dc.description.referencesJ. P. Sartre, Komentarz do „Obcego” Camusa, przeł. J. Prokop, [w:] Sztuka intepretacji, wybór i opracowanie H. Markiewicz, t. 2, Wrocław 1973.pl_PL
dc.description.referencesI. S. Fiut, Człowiek według Alberta Camusa. Studium antropologii egzystencjalnej, Kraków 1993.pl_PL
dc.description.referencesPeter Kunzmann, Franz-Peter Burkard, Franz Wiedmann, Atlas filozofii, przeł. B. A. Markiewicz, Warszawa 1999.pl_PL
dc.description.referencesT. Maroević, Jakša Fiamengo: Oteto iz tmine [w:] idem, Klik! Trenutačni snimci hrvatskog pjesništva (1988-1998), Zagreb 1998.pl_PL
dc.description.referencesN. Cambi, Knjiga Mediterana. Iscrpi nas borba neprekidna, „Vijenac”, 1999, nr 146/VII.pl_PL
dc.description.referencesS. P. Novak, Prema sustavnoj humanističkoj naobrazbi, „Zarez”, 1999, nr 6.pl_PL
dc.description.referencesT. Maroević, Valovi i hridine sredozemništva, „Dubrovnik”, 1995, nr 6.pl_PL
dc.description.referencesJ. Čapo Žmegač, Mediteranstvo kao regionalni identitet, „Vijenac”, 1998, nr 125/VI.pl_PL
dc.description.referencesJ. Clifford, O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski, przeł. M. Krupa, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał, opracował i przedmową opatrzył R. Nycz, Kraków 1998.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Malczak_Miejsce_i_rola_srodziemnomorza_w_przestrzeni_kulturalnej_Chorwatow.pdf656,71 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons