Abstrakt: | Autorka prezentuje w artykule podstawowe założenia
diagnozy pozytywnej, możliwej do wykorzystania w pracy
z osobami niepełnosprawnymi. Wychodzi z założenia, że jednym
z najważniejszych czynników warunkujących efektywność
procesu wspierania rozwoju jest prawidłowo realizowany proces
diagnostyczny, immanentnie powiązany z procesem pomagania
osobom niepełnosprawnym w integrowaniu się ze światem
społecznym i w pokonywaniu problemów rozwojowych wynikających
z ich niepełnosprawności.
W proponowanym przez autorkę pozytywnym podejściu
do diagnozy istotne są różne kategorie opisu diagnostycznego
człowieka i świata jego życia: wielowymiarowość (różne sfery
funkcjonowania i obszary), ciągłość (proces rozwoju w pełnym
cyklu życia), ukierunkowanie rozwoju jednostki (prospołeczny,
prorozwojowy vs. destrukcyjny rozwojowo), a także przede
wszystkim konieczność odkrywania jego zasobów (potencjałów).
Autorka prezentuje również proces i modele wsparcia rozwoju
osób z niepełnosprawnością.
Ujęcie to lokuje procesy diagnozy i pomocy w podstawowym
dla poznania człowieka paradygmacie psychologii pozytywnej
(salutogeneza), skoncentrowanej na autokreacji i społecznej
integracji jednostki z niepełnosprawnością, co jednocześnie
wyznacza konieczność identyfikacji specyficznych potencjałów
jednostki (diagnoza pozytywna). |