Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12892
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMałczak, Leszek-
dc.date.accessioned2020-02-27T08:39:13Z-
dc.date.available2020-02-27T08:39:13Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationK. Pieniążek, G. Rem, B. Zieliński (red.), "Nasza środkowoeuropejska ars combinatoria. T. 3" (S. 265-273). Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewiczapl_PL
dc.identifier.isbn978-83-232-1798-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/12892-
dc.description.abstractIn this article we reconstruct life strategies which attend the Slamnig's novel Bolja polovica hrabrosti (The better half of courage). In the analysied book we contrast two models of novel, two types of book: the root book and the rhizome book as well as two worlds corresponded with them: the modern and the post-modern one, the world of Ana and Vojko from the Matilda's story and the world of Flaks and klapa. The Bauman's conception of four basic personality types existing in the post-modern society seems to be the pivotal one in understanding of the life strategies in the novel Bolja polovica hrabrosti. Namely this theorist and philosopher of post-modernity born in Poznań says that personality-type tipical for modern societies which is symbolized by the pilgrim figure (this is the world of Ana and Vojko) isn't topical any more. Its position in the post-modern world has been adopted by the four personality types which can appear in one's life and which infiltrate one another. These four types illustrate the figures of stroller, tourist, vagabond and gambler. In this interpretation of the novel Bolja polovica hrabrosti we prove that above mentioned types are as a matter of fact Flaks' life strategies.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPoznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewiczapl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectIvan Slamnigpl_PL
dc.subjectliteratura chorwackapl_PL
dc.subjectwzory osobowepl_PL
dc.subjectponowoczesnośćpl_PL
dc.subjectklapapl_PL
dc.subjectjeans prozapl_PL
dc.titleO nowoczesnych i ponowoczesnych wzorach osobowych w "Lepszej połowie odwagi" Ivana Slamnigapl_PL
dc.title.alternativeAbout the modern and the post-modern personality types in the Ivan Slamnig's novel Bolja polovica hrabrosti (The better half of courage)pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesZ. Bauman: Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna. Przeł. J. Bauman. Przekład przejrzał Z. Bauman, Warszawa 1995.pl_PL
dc.description.referencesZ. Bauman: Ponowoczesne wzory osobowe. W: Idem: Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa 1994, s. 7–39.pl_PL
dc.description.referencesG. Deleuze i F. Guattari: Kłącze. Przeł. B. Banasiak. „Colloquia Communia”. 1998. Nr 1-3, s. 211–237. Lj. I. Grujgjan: Predgovor. W: A. Šoljan: Izabrana djela. Vinkovci 1997.pl_PL
dc.description.referencesC. Milanja: Hrvatska književnost i postmoderna na primjeru Slamnigova romana. W: Modrnitet druge polovice dvadesetog stoljeća. Ivan Slamnig – Boro Pavlović. Postmodernitet. Dani Ivana Slamniga. Red. G. Rem. Osijek 2003.pl_PL
dc.description.referencesS. Prosperov Novak: Povijest hrvatske književnosti. Suvremena književna republika. T 4. Split 2004.pl_PL
dc.description.referencesI. Slamnig: Bolja polovica hrabrosti. Zagreb 2004.pl_PL
dc.description.referencesB. Škvorc: Slamnigova klapa (u raspadanju) kao predložak ekipi iz suvremene neorealističke hrvatske kratke proze. W: Modrnitet druge polovice dvadesetog stoljeća. Ivan Slamnig – Boro Pavlović. Postmodernitet. Dani Ivana Slamniga. Red. G. Rem. Osijek 2003.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Malczak_O_nowoczesnych_i_ponowoczesnych_wzorach_osobowych.pdf605,6 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons