DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Pawelec, Dariusz | - |
dc.date.accessioned | 2020-03-26T12:09:46Z | - |
dc.date.available | 2020-03-26T12:09:46Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | S. Karolak, E. Rajewska (red.), "Ameryka Barańczaka" (S. 71-85). Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas" | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-242-3488-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/13293 | - |
dc.description.abstract | Autor szkicu analizuje wiersze Stanisława Barańczaka osadzone w geograficznych realiach Bostonu (miejsce zamieszkania poety i wykonywania przezeń pracy), wraz z najsłynniejszą częścią gminy Cambridge zajmowaną przez uniwersytet Harvarda oraz położonym na przedmieściach Bostonu, Newtonville, gdzie mieszkał autor Atlantydy. Przestrzeń realna, do której odsyłają wiersze staje się przede wszystkim śladem poetyckim, topografią zapisaną w wierszach. Ślad ten, zobaczony w takich wierszach jak Pierwsza piątka, Msza za Polskę w St. Paul`s Church, grudzień 1984, Naród, któremu się lepiej powiodło, Sierpień 88, Implozja, Wrzesień, pozwala przejść od rozumienia konkretnych miejsc na mapie jako literackich „sygnałów autentyzmu”, do odczytania, w sposobie ich literackiego opracowania, śladu inicjalnego doświadczenia poetyckiego Barańczaka, ustanawiającego jego własną dykcję i postawę poetycką we wczesnym przyswojeniu dzieła Roberta Lowella. Potwierdzeniu tej hipotezy służy analiza przekładów twórczości Lowella ogłaszanych przez Barańczaka od roku 1969, ujawniająca kształtowanie się własnego poetyckiego stylu polskiego poety w interferencjach z dziełami tłumaczonym, uwzględniająca wspólnotę postaw i poetyk. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas" | pl_PL |
dc.subject | Stanisław Barańczak | pl_PL |
dc.subject | Robert Lowell | pl_PL |
dc.subject | Harvard | pl_PL |
dc.subject | Boston | pl_PL |
dc.subject | Newtonville | pl_PL |
dc.subject | "The Poetic Art of Robert Lowell" | pl_PL |
dc.title | Boston Barańczaka | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
dc.description.references | Barańczak Stanisław, Atlantyda, Puls, Londyn 1986.
Barańczak Stanisław, Chirurgiczna precyzja. Elegie i piosenki z lat 1995-1997, Wydawnictwo a5, Kraków 1998.
Barańczak Stanisław, Widokówka z tego świata, Zeszyty Literackie, Paryż 1988.
Barańczak Stanisław, Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji. 1990-1992, red. K. Biedrzycki. Wydawnictwo „M”, Kraków 1993.
Heaney Seamus, Przywództwo Lowella, w: tenże: Znalezione – przywłaszczone. Eseje wybrane, tłum. M. Heydel, Znak, Kraków 2003.
Hendrykowski Marek, Strzał z dystansu. O Pierwszej piątce Stanisława Barańczaka, „Przestrzenie Teorii” nr 26.
Kandziora Jerzy, Ocalony w gmachu wiersza. O poezji Stanisława Barańczaka, IBL PAN, Warszawa 2007
Kempiński Jerzy (właść. Zbigniew Kruszyński), Na rogu Brattle i Mielżyńskiego, „Zeszyty Literackie” nr 23, 1988.
Kirsch Adam: The Brahmin Rebel. „Harvard Magazine” May-June 2004.
Lowell Robert, Lord Weary`s Castle, Harcourt, Brace and Company, New York 1946.
Lowell Robert, Near the Ocean: Poems, Farrar, Straus and Giroux, New York 1967.
Lowell Robert, Notebook 1967-1968, Farrar, Straus and Giroux New York 1969
Lowell Robert, Revere street 91, tłum. Jolanta Kozak, „Literatura na Świecie” 1972, nr 12, s. 4-41.
Lowell Robert, Wiersze, tłum. A. Słomianowski, PIW, Warszawa 1973
Marcinkiewicz Paweł, Oni przyszli, żeby wysadzić Amerykę. John Ashbery i dwudziestowieczne awangardy amerykańskie, Instytut Mikołowski, Mikołów 2014.
Nyczek Tadeusz, Emigranci, Oficyna Literacka, Kraków 1988.
Perloff Marjorie G., The Poetic Art. Of Robert Lowell, Cornell University Press, London 1973. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|