Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/13404
Tytuł: | Niechciany, pomijany, samotny : wykluczenie rówieśnicze jako obszar pedagogicznej nieuwagi i niewrażliwości |
Autor: | Pyrzyk-Kuta, Aleksandra |
Słowa kluczowe: | peer group; exclusion; special educational needs; corrective and educational measures |
Data wydania: | 2017 |
Wydawca: | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek |
Źródło: | A. Szczurek-Boruta, K. Jas (red. nauk.), "Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym : wyzwania, powinności pedagogiki, zadania" (S. 91-102). Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek |
Abstrakt: | "Arystotelesowskie animal socjale głosi powołanie człowieka do życia
w zbiorowości. Zdarza się jednak, iż różnicowanie i klasyfikowanie, grupowanie
się jednostek prowadzi do niebezpiecznej marginalizacji innych osób,
zwłaszcza we wczesnym etapie edukacji, a następnie w okresie adolescencji,
w którym socjalizacja i – związana z tym procesem – grupa rówieśnicza
nabierają szczególnego znaczenia. Kontakty rówieśnicze wyznaczają bowiem
przestrzeń społeczną konieczną do pobudzania inicjatyw jednostki, ukształtowania
norm, kodeksu wartości i wzorów postępowania, zaspokajają potrzebę
akceptacji i przynależności. Jednak, co dzieje się w przypadku braku
tej akceptacji, odrzucania z powodu dostrzeganej odmienności, w sytuacji,
gdy deklarowane kompetencje wychowawców okazują się pozorne lub niewystarczające,
by przeciwdziałać problemowi czy skutecznie go rozwiązać?
Nieadekwatne lub nieudolne reagowanie na problem, lub – co gorsze – jego
bagatelizowanie nasilają zjawisko ekskluzji. Geneza i konsekwencje tego zjawiska
wyznaczają oś podjętych rozważań." […] (fragm.) |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/13404 |
ISBN: | 978-83-8019-695-7 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|