Abstrakt: | Celem artykułu jest próba opisu struktur aksjologicznych we francuskim artykule wstępnym
(edytorialu) o tematyce społeczno-politycznej pod kątem występujących w nim mechanizmów
dyskursywnych związanych z perswazyjną funkcją języka. Mechanizmy te realizowane są przez
wartościujące środki semantyczno-retoryczne, wśród których Autorka wyróżniła wyrażenia wartościujące
(Moeschler 1985) oraz metaoperatory perswazyjne (Awdiejew 2004, 2007). Wspomniane
środki wpisują się w retoryczny kontekst komunikacji medialnej, opartej na argumentacji jednokierunkowej
i emocjonalnej. Zebrany korpus składa się z sześćdziesięciu edytoriali, zaczerpniętych ze
stron internetowych francuskich czasopism, opisujących konflikt interesów społeczno-ekonomicznych
i polityczno-ekonomicznych (lata 2005-2008) na linii społeczeństwo-rząd. Dzięki zastosowaniu
różnych wartościujących środków semantyczno-retorycznych, pozwalających na dokonanie
uproszczeń, skategoryzowanie oraz zniekształcenie opisu rzeczywistości, dziennikarze są w stanie
nie tylko konstruować, ale też modyfikować aksjologiczną dziedzinę edytorialu po to, by wpływać
na opinie i uczucia czytelników dla prezentowanych opinii. Semantico-rhetorical means of evaluation in the context of media communication on the
example of French editorials
The paper aims to describe axiological structures in French socio-political editorials, analyzed in
terms of their discursive mechanisms connected with the persuasive function of language. These
mechanisms are realised through different semantic and rhetorical means of evaluation, among
which the Author distinguished the following two types: axiological expressions
and persuasive metaoperators (according to Awdiejew’s terminolog). The aforementioned
means are embedded in the rhetorical context of media communication, based on unilateral
and emotional arguments. The sixty articles analysed in the paper were culled from selected web
pages of French journals and magazines (2005–2008) dealing with social, economic and political
conflicts of interest between the French people and the government. By using the above-mentioned
semantic and rhetorical means of evaluation that permit to simplify, categorize and distort the description of reality, journalists are able not only to construct but also to modify the axiological domain of editorials in order to influence readers’ feelings and opinions. |