Abstrakt: | Pomimo iż chrześcijańska mistyka doczekała się
na przestrzeni minionego stulecia obfitej literatury,
trudno jest znaleźć dzieło podejmujące tę problematykę
w sposób całościowy, próbujące ująć ten
fenomen w całej jego rozciągłości. Szczególny
niedostatek pozostaje w stosunku do początków
mistyki chrześcijańskiej. Przetłumaczone w ostatnich
dekadach na język polski cztery dzieła, podejmujące
tematykę związaną z mistyką wczesnochrześcijańską,
dokonują znacznych pominięć
i zawężeń w tym obszarze, umieszczając początki
mistyki chrześcijańskiej około Orygenesa i łącząc
je intelektualnie i duchowo z wpływem greckim.
Opatrzone nazwiskami skądinąd znanymi w dziedzinie
patrystyki na arenie międzynarodowej,
prace te są powszechnie studiowane, a zyskawszy
znaczną popularność i znaczenie szczególnie
w zakresie wykładu na wielu polskich uczelniach,
narzuciły do pewnego stopnia swoją perspektywę
we współczesnych badaniach, w studium i w dydaktyce. Although the Christian mysticism went over the
past century throughout abundant literature, it is
difficult to find a work that is taking up this issue
in a holistic manner and trying to capture the phenomenon
in its entirety. A particular scarcity remains
with regard to the origins of Christian mysticism.
Four works, translated in recent decades
into Polish, while undertaking the issues related
to the early Christian mysticism, make significant
omissions and narrowings in this area. They place
the origins of Christian mysticism around Origen
and combine them intellectually and spiritually
with Greek influence. These works, marked with
otherwise known names in the field of patristics
in the international arena, are widely studied, and
having gained considerable popularity and importance
especially in the lecture at many Polish
universities they imposed to some extent their perspective
in contemporary research, as well as in
the study and teaching. |