http://hdl.handle.net/20.500.12128/14091
Tytuł: | Pomiędzy słowem a gestem - błędy glottodydaktyczne wynikające z braku kompatybilności między językiem a mową ciała |
Autor: | Morcinek-Abramczyk, Barbara |
Słowa kluczowe: | komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna; mowa ciała; gesty; błąd glottodydaktyczny; gesty japońskie |
Data wydania: | 2015 |
Źródło: | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, Z. 22 (2015), s. 125-141 |
Abstrakt: | W nauczaniu języka polskiego jako obcego można zauważyć znaczną lukę. Luka ta obejmuje nauczanie komunikacji pozawerbalnej. Wydawać by się mogło, że przyswojenie kodu pozawerbalnego polszczyzny nastąpi u studenta synchronicznie z rozwijaniem sprawności językowej, ale okazuje się, że interferencja pomiędzy kodem niewerbalnym wyniesionym z kraju ojczystego i kodem typowym dla kraju języka docelowego jest na tyle duża, że powoduje zakłócenia w komunikacji. Na tym polu równie często pojawiają się błędy glottodydaktyczne wynikające z braku świadomości, że ten aspekt porozumiewania się powinien być też nauczany w trakcie zajęć dydaktycznych. Artykuł ten ma zatem na celu wskazanie miejsc, na które należy zwrócić szczególną uwagę w procesie nauczania, by w miarę możliwości ograniczyć problemy komunikacyjne studentów z różnych kultur. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/14091 |
DOI: | 10.18778/0860-6587.22.09 |
ISSN: | 0860-6587 2449-6839 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Morcinek_Abramczyk_Pomiedzy_slowem_a_gestem.pdf | 1,28 MB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons