Abstrakt: | The aim of this paper is a review of most common situations in which children use diminutive
forms in Polish, excluding the reference to the smallness of an object being pointed at, illustrated
with the examples of the usage of diminutives, collected by the author of this paper. The
examples are taken from everyday conversations of children aged 2-10. It is claimed that
children imitate adult speech and borrow certain features, such as the usage of diminutive
forms, as they shape their language mainly following the example of relatives. As the review
shows, children use diminutives in various contexts, from establishing emotional contact with
other children or their toys, familiarizing themselves with the reality and everyday life, or
diminishing their fault to even flattering or buttering up the hearer. Artykuł stanowi przegląd najbardziej powszechnych kontekstów użycia w języku polskim
zdrobnień przez małe dzieci, z wyłączeniem odniesień związanych z małym rozmiarem danego
przedmiotu. Ilustrowany jest przykładami użycia tych form, zebranymi przez autorkę artykułu,
a zaczerpniętymi z codziennych rozmów dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat. Uważa się,
że dzieci imitują mowę dorosłych oraz zapożyczają od nich pewne cechy, kształtując w ten
sposób swój własny język. Przegląd pokazuje, iż dzieci używają zdrobnień w różnorodnych
kontekstach, począwszy od nawiązywania kontaktu emocjonalnego z innymi dziećmi czy swoimi
zabawkami, oswajania się z otaczającą ich rzeczywistością i życiem codziennym, czy też
umniejszania swoich przewinień, aż do schlebiania swojemu rozmówcy. |