http://hdl.handle.net/20.500.12128/15737
Tytuł: | Alcune osservazioni sull'uso del congiuntivo nell'insegnamento dell'italiano come lingua seconda |
Tytuł równoległy: | Użycie trybu „congiuntivo” a nauczanie języka włoskiego jako języka obcego |
Autor: | Salmeri, Riccardo |
Słowa kluczowe: | indicativo; verbi |
Data wydania: | 1986 |
Źródło: | "Neophilologica" T. 5 (1986), s. 100-113 |
Abstrakt: | Użycie trybu „congiuntivo” stanowi, ze względu na swą złożoność, problem bardzo kontrowersyjny. W pierwszej części artykułu autor proponuje zweryfikowanie podstawowej funkcji trybu „congiuntivo”, jaką jest zdolność wyrażania aspektu potencjalności akcji. Analizując użycie trybu ,,congiuntivo” w języku włoskim, autor buduje następującą hipotezę: „congiuntivo” spełnia tę funkcję jedynie wówczas, kiedy znajduje się w opozycji do trybu oznajmującego, tzn. kiedy, jako tryb potencjalności, przeciwstawia się trybowi oznajmującemu - trybowi realności. „Congiuntivo” nie spełnia powyższej funkcji semantycznej, jeśli jego użycie jest podyktowane innymi przyczynami np. wyborem stylistycznym, użyciem grzecznościowym, użyciem zwyczajowym, tzn. kiedy będąc w alternacji z trybem oznajmującym, nie powoduje ona mutacji w zdaniu lub kiedy opozycja do trybu znajmującego jest niemożliwa, tzn. użycie „congiuntivo” jest obligatoryjne. Druga część artykułu jest poświęcona analizie deskryptywnej dystrybucji trybu „congiuntivo” w języku włoskim i jego odpowiednika (żeby + preteritum) 112 w języku polskim. Analiza ta prowadzi do wniosku, że w każdym przypadku użycia konstrukcji „żeby + préteritum” w języku polskim, w języku włoskim konieczne jest użycie trybu „congiuntivo”. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/15737 |
ISSN: | 2353-088X 0208-5550 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Salmeri_Alcune_osservazioni_sull_uso_del_congiuntivo_nell_insegnamento.pdf | 1,17 MB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons