Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/15737
Tytuł: Alcune osservazioni sull'uso del congiuntivo nell'insegnamento dell'italiano come lingua seconda
Tytuł równoległy: Użycie trybu „congiuntivo” a nauczanie języka włoskiego jako języka obcego
Autor: Salmeri, Riccardo
Słowa kluczowe: indicativo; verbi
Data wydania: 1986
Źródło: "Neophilologica" T. 5 (1986), s. 100-113
Abstrakt: Użycie trybu „congiuntivo” stanowi, ze względu na swą złożoność, problem bardzo kontrowersyjny. W pierwszej części artykułu autor proponuje zweryfikowanie podstawowej funkcji trybu „congiuntivo”, jaką jest zdolność wyrażania aspektu potencjalności akcji. Analizując użycie trybu ,,congiuntivo” w języku włoskim, autor buduje następującą hipotezę: „congiuntivo” spełnia tę funkcję jedynie wówczas, kiedy znajduje się w opozycji do trybu oznajmującego, tzn. kiedy, jako tryb potencjalności, przeciwstawia się trybowi oznajmującemu - trybowi realności. „Congiuntivo” nie spełnia powyższej funkcji semantycznej, jeśli jego użycie jest podyktowane innymi przyczynami np. wyborem stylistycznym, użyciem grzecznościowym, użyciem zwyczajowym, tzn. kiedy będąc w alternacji z trybem oznajmującym, nie powoduje ona mutacji w zdaniu lub kiedy opozycja do trybu znajmującego jest niemożliwa, tzn. użycie „congiuntivo” jest obligatoryjne. Druga część artykułu jest poświęcona analizie deskryptywnej dystrybucji trybu „congiuntivo” w języku włoskim i jego odpowiednika (żeby + preteritum) 112 w języku polskim. Analiza ta prowadzi do wniosku, że w każdym przypadku użycia konstrukcji „żeby + préteritum” w języku polskim, w języku włoskim konieczne jest użycie trybu „congiuntivo”.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/15737
ISSN: 2353-088X
0208-5550
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Salmeri_Alcune_osservazioni_sull_uso_del_congiuntivo_nell_insegnamento.pdf1,17 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons