Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/16127
Tytuł: Obraz rodziny w gruzińskich i polskich podręcznikach do nauki języka ojczystego : studium porównawcze
Autor: Akopova-Krzaczyńska, Karina
Promotor: Krzyżyk, Danuta
Słowa kluczowe: rodzina; lingwistyka kognitywna; językowy obraz świata; kulturowy obraz świata; podręczniki szkolne; wartości (jezykoznawstwo); język gruziński; język polski
Data wydania: 2020
Wydawca: Katowice : Uniwersytet Śląski
Abstrakt: The undertaken studies have been aimed at reconstructing the image of family emerging from handbooks of Georgian language and literature Polish language and literature. In the theoretical part, the author refers to cognitive linguistics - the language picture of the world, the hierarchy of values in Polish and Georgian culture, the model of the Polish and Georgian family, and then to school handbooks - for their functions, structure, requirements on the part of the Polish and Georgian education system. The analytical part draws attention to the family model embedded in school handbooks, way of raising children, everyday life of the household members, relations between next of kin (husband - wife, parents - children, grandparents - grandchildren) and persons in the family circle (family - neighbours, family - guests), as well as the functions performed by the family members (economic, socialization, caring and educational). Author refers to the differences and similarities between the Georgian and Polish handbook’s family. Indicates whether the handbooks portrayal of family strengthens or transgress the existing stereotypical conceptions of family.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/16127
Pojawia się w kolekcji:Rozprawy doktorskie (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Akopova_Krzaczynska_Obraz_rodziny_w_gruzinskich_i_polskich_podrecznikach.pdf7,28 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.