DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Copik, Ilona | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:44:18Z | - |
dc.date.available | 2020-10-06T12:44:18Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | "Kwartalnik Filmowy" (2019), nr 105-106, s. 23-38 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2719-2725 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/16329 | - |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest rozpatrzenie problemu odzwierciedlonej/wykreowanej w polskim kinie przełomu lat 80. i 90. przestrzeni społeczno-kulturowej pierwszego etapu transformacji ustrojowej. Przedmiotem analizy są wybrane filmy z lat 1989-1993 odnoszące sią do fazy określanej przez socjologów jako „tranzycja” – moment liminalny procesu przemian, zwiastujący przejście od systemu socjalistycznego do kapitalizmu. W pracy poszukuje się odpowiedzi na pytania, jak filmy ukazują destrukcję dawnego systemu politycznego i jej skutki? oraz jak reprezentują one nowe sfery wolnego rynku i związane z nim przemiany tożsamości? Podejmowane są także kwestie, na ile krajobraz zmiany jest wynikiem ekspresji wolności i forsowania idei nowych możliwości ekonomiczno-społecznych, na ile zaś przestrzenią zamętu, a także, jak rozumiany jest przez filmowców sam proces transformacji (rewolucja, ewolucja czy też powrót do przeszłości). Rozważaniom towarzyszy perspektywa antropologiczna i socjologiczna skoncentrowana na badaniu relacji film – rzeczywistość, związków filmu z przestrzenią kulturowych norm, wartości i tożsamości. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Transformacja | pl_PL |
dc.subject | Kino polskie | pl_PL |
dc.title | Na zakręcie : krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90. | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.36744/kf.33 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|