Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/16697
Tytuł: Metoda projektów a kreatywność : kształcenie aktywnych członków społeczeństwa obywatelskiego
Autor: Widawska, Edyta
Gębuś, Dorota
Słowa kluczowe: społeczeństwo obywatelskie; kształcenie
Data wydania: 2005
Źródło: "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika" T. 14 (2005), s. 263-274
Abstrakt: Przełom polityczno-społeczny roku 1989 był początkiem zmian, jakie w różnych sferach życia nastąpiły w Polsce. Wskazanie na znaczenie suwerenności społeczeństwa i wolności jednostki, ukazanie społecznej siły zorganizowanych działań inicjowanych przez samych obywateli dało asumpt do myślenia i działania w kategoriach inicjatyw oddolnych. To właśnie takie działania stanowią, we współczesnym świecie, znaczącą sferę życia publicznego. Obok zinstytucjonalizowanych struktur władzy państwowej i biznesu to społeczna inicjatywa stanowi o sile i sprawności państwa. Ten system instytucji, grup formalnych i nieformalnych składa się na społeczeństwo obywatelskie - civil society. Obywatele skupieni wokół spraw, które są dla nich istotne i które są władni rozstrzygać, tworzą system poziomych powiązań społecznych. Powiązań wspomagających funkcjonowanie państwa. „Sieci obywatelskiego zaangażowania są zasadniczą formą społecznego kapitału: im gęstsze w społeczeństwie są takie sięci tyun bardziej jest prawdopodobne, że obywatele będą w stanie współpracować dla wspólnych korzyści”2. Współpracujący, kooperujący, komunikujący się członkowie społeczeństwa obywatelskiego nie tylko osiągają założone cele, tworzą system, w którym mocno osadzona jest norma wzajemności.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/16697
ISSN: 2545-3041
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Widawska_Metoda_projektow_a_kreatywnosc.pdf557,04 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons