DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Sobański, Remigiusz | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T11:36:54Z | - |
dc.date.available | 2020-12-03T11:36:54Z | - |
dc.date.issued | 1998 | - |
dc.identifier.citation | Studia Europejskie - Studies in European Affairs, (1998), nr 3, s. 117-129 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1428-149X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17525 | - |
dc.description.abstract | Wedle obiegowej - ale zasadnej - opinii wyznacznikami tego, co
w starożytności nazwano Europą, były kolejno: kultura grecka, imperium
rzymskie oraz chrześcijaństwo. Konkretyzacja tych wyznaczników każe w nich
podkreślić filozofię, gdy chodzi o wpływy greckie, prawo jako trwałą spuściznę
rzymską oraz etykę zaszczepioną przez tradycję judeochrześcijańską. Nad racją
takiego rozłożenia akcentów i nad mechanizmami tych wpływów warto się
zatrzymać. Bo wspomniana triada: „grecka filozofia - rzymskie prawo -
judeochrześcijański etos” nie oznacza monopolizowania dla Greków filozofii,
dla Rzymian prawa, a dla chrześcijan etosu. Wiadomo przecież, że Bóg Starego
Testamentu to Bóg prawa, a używany do dziś zwrot „drakońskie prawo” odnosi
nas do reform prawa przeprowadzonych od VII w. przed Chr. w Grecji. Owa
triada znajduje natomiast uzasadnienie we wpływie na kulturę prawną Europy. [fragm. tekstu] | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/ | * |
dc.subject | prawa Europy | pl_PL |
dc.subject | wartość prawa | pl_PL |
dc.subject | rola prawa | pl_PL |
dc.title | Kultura prawna Europy | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WPiA)
|