Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/17728
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁysek, Jan-
dc.date.accessioned2020-12-11T11:40:23Z-
dc.date.available2020-12-11T11:40:23Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.citationChowanna, 1996, t. 1/2, s. 7-20pl_PL
dc.identifier.issn2353-9682-
dc.identifier.issn0137-706X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/17728-
dc.description.abstractHermeneutyka wraz z fenomenologią stwarzają możliwość odsłonięcia i konstruowania sensu, w pewien właściwy człowiekowi sposób, a mianowi­cie — poprzez rozumienie . Hermeneutyka jest tutaj pojmowana jako technika objaśniania obszarów ludzkiej rzeczywistości (teksty, gesty, zacho­wania, dzieła kultury itd.) w celu ich rozumienia (por. Coreth , 1969, s. 7). Zadaniem hermeneutyki staje się więc objaśnianie i tłumaczenie „czegoś przez coś”, a więc interpretacja sensu skrywanego za różnymi sposobami ludzkiego „wyrażania siebie” (por. Ablewicz, 1994, s. 74). Fenomenologia to nauka o zjawiskach. Jej podstawowa zasada brzmi: „z powrotem do rzeczy” (por. D a n n e r , 1979. s. 112), a więc przy poznawaniu danej rzeczy należy skoncentrować się nie na wiedzy o niej, ale na niej samej. Zadanie fenomenologii sprowadza się zatem do odsłonięcia sensu podstawowego ludzkich działań, który to sens „czyni je dostępnymi świadomości i zro­zumiałymi” (Ablewicz, 1994, s. 74). Według O. F. Bollnowa (por. Plóger, 1986, s. 61—103), hermeneutyka I, ćzyli opis fenomenologiczny, to interpretacja, a hermeneutyka II, czyli hermeneutyka właściwa, to rozumienie[..]pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectfenomenologiapl_PL
dc.subjecthermeneutykapl_PL
dc.titleRozumienie hermeneutyczne w pedagogicepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalChowannapl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Lysek_Rozumienie_hermeneutyczne_w_pedagogice.pdf570,92 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons