http://hdl.handle.net/20.500.12128/17728
Tytuł: | Rozumienie hermeneutyczne w pedagogice |
Autor: | Łysek, Jan |
Słowa kluczowe: | fenomenologia; hermeneutyka |
Data wydania: | 1996 |
Źródło: | Chowanna, 1996, t. 1/2, s. 7-20 |
Abstrakt: | Hermeneutyka wraz z fenomenologią stwarzają możliwość odsłonięcia i konstruowania sensu, w pewien właściwy człowiekowi sposób, a mianowicie — poprzez rozumienie . Hermeneutyka jest tutaj pojmowana jako technika objaśniania obszarów ludzkiej rzeczywistości (teksty, gesty, zachowania, dzieła kultury itd.) w celu ich rozumienia (por. Coreth , 1969, s. 7). Zadaniem hermeneutyki staje się więc objaśnianie i tłumaczenie „czegoś przez coś”, a więc interpretacja sensu skrywanego za różnymi sposobami ludzkiego „wyrażania siebie” (por. Ablewicz, 1994, s. 74). Fenomenologia to nauka o zjawiskach. Jej podstawowa zasada brzmi: „z powrotem do rzeczy” (por. D a n n e r , 1979. s. 112), a więc przy poznawaniu danej rzeczy należy skoncentrować się nie na wiedzy o niej, ale na niej samej. Zadanie fenomenologii sprowadza się zatem do odsłonięcia sensu podstawowego ludzkich działań, który to sens „czyni je dostępnymi świadomości i zrozumiałymi” (Ablewicz, 1994, s. 74). Według O. F. Bollnowa (por. Plóger, 1986, s. 61—103), hermeneutyka I, ćzyli opis fenomenologiczny, to interpretacja, a hermeneutyka II, czyli hermeneutyka właściwa, to rozumienie[..] |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17728 |
ISSN: | 2353-9682 0137-706X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Lysek_Rozumienie_hermeneutyczne_w_pedagogice.pdf | 570,92 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons