DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Zormanova, Lucie | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-12T08:46:05Z | - |
dc.date.available | 2020-12-12T08:46:05Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | "Studia Paedagogica Ignatiana" Vol. 23, No 3 (2020), s. 85-108 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2450-5358 | - |
dc.identifier.issn | 2450-5366 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/17748 | - |
dc.description.abstract | W ostatnich dziesięcioleciach społeczeństwo uległo zasadniczej zmianie.
Dokonują się zmiany polityczne, które wpływają na edukację, a co
za tym idzie, na wymagania dotyczące pracy nauczycieli, a także na
oczekiwania rodziców i społeczeństwa wobec nauczycieli. Głównym
celem przeprowadzonego badania jakościowego jest opis zmian warunków
pracy nauczycieli w Czechach w ciągu ostatnich trzydziestu
lat z perspektywy subiektywnego postrzegania badanych nauczycieli-
-ekspertów. Badani nauczyciele wykonują pracują w zawodzie od co
najmniej trzydziestu lat. Wszystkie respondentki to kobiety pracujące
jako nauczycielki w szkołach podstawowych (Dáša, Lucie, Jana, Danka,
Blanka, Dominika, Karolína). W badaniach poddano analizie następujące
obszary: stosunki interpersonalne w miejscu pracy, komunikację
i współpracę z rodzicami uczniów oraz relację nauczyciel–uczeń.
Badania doprowadziły do następujących najważniejszych wniosków:
respondenci są dziś świadomi zachodzących zmian i dostrzegają
spadek autorytetu nauczyciela; wskazują na obniżanie się autorytetu
nauczyciela w oczach uczniów, rodziców i społeczeństwa; najbardziej
rozpowszechnionym problemem, z którym borykają się nauczyciele,
są destrukcyjne zachowania uczniów, które mogą przeszkadzać
w nauczaniu.
Co więcej, dzisiejsi nauczyciele czasami mają do czynienia z rodzicami,
którzy są całkowicie bezkrytyczni wobec swoich dzieci i ufają im bezrefleksyjnie.
Kiedy pojawiają się problemy, rodzice ci nigdy nie widzą
głównej przyczyny w swoim dziecku, ale w innych kolegach z klasy lub
najczęściej w nauczycielu. Jeśli dziecko otrzyma złą ocenę, rodzice ci
są skłonni udać się do nauczyciela i próbować wykazać błąd po jego
stronie, a nie we własnych dzieciach. In recent decades, society has fundamentally changed; there are political
changes affecting education and, consequently, demands on
teachers’ work change, as well as parents’ and society’s expectations
of teachers. The main aim of this qualitative research is to map the
changes in the conditions of teachers’ work in the Czech Republic in
the last thirty years according to the subjective perception of teachers-
experts, i.e. respondents. The respondents are teachers who have
been active in the profession for at least thirty years. All the respondents
are women working as primary school teachers (Dáša, Lucie,
Jana, Danka, Blanka, Dominika, Karolína).
In the research we deal with the following areas: interpersonal relationships
at the workplace, communication and cooperation with pupils’
parents, and the teacher-pupil relationship.
The most important results of this research are as follows. The respondents
are aware of and perceive the decreasing authority of
the teacher today. They point out that the teacher’s authority has
degraded in the eyes of pupils, parents, and society. The most widespread
problem faced by teachers is the disruptive behavior of pupils,
which may interfere with teaching. Moreover, today’s teachers sometimes have to deal with parents who
are completely uncritical of their children, whom they trust completely.
When problems arise, these parents never see the root cause in their
child but in other classmates or, most frequently, in the teacher. If a child
receives a bad grade, these parents are willing to go to the teacher
and try to find the error on their side rather than in their own children. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | badania jakościowe | pl_PL |
dc.subject | nauczyciele-eksperci | pl_PL |
dc.subject | zmiany | pl_PL |
dc.subject | relacje interpersonalne w miejscu pracy | pl_PL |
dc.subject | komunikacja i współpraca z rodzicami uczniów | pl_PL |
dc.subject | relacja nauczyciel–uczeń | pl_PL |
dc.subject | qualitative research | pl_PL |
dc.subject | teachers-experts | pl_PL |
dc.subject | changes | pl_PL |
dc.subject | interpersonal relationships at the workplace | pl_PL |
dc.subject | communication and cooperation with pupils’ parents | pl_PL |
dc.subject | teacher-pupil relationship | pl_PL |
dc.title | Changes in Some Aspects of Teachers’ Work in the Czech Republic Since 1989 | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.12775/SPI.2020.3.004 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|