Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/18325
Tytuł: | (Un)equal access to education : between the idea and the school reality in Poland |
Tytuł równoległy: | (Nie)równy dostęp do wykształcenia. Pomiędzy ideą a rzeczywistością szkolną w Polsce |
Autor: | Stępień-Lampa, Natalia |
Słowa kluczowe: | right to education; equal access to education; reform of the education system; prawo do nauki; równy dostęp do wykształcenia; reforma systemu oświaty |
Data wydania: | 2020 |
Źródło: | "Przegląd Prawa Konstytucyjnego" Nr 5 (2020), s. 153-164 |
Abstrakt: | The paper deals with the issues related to the right to education under the Constitution of
the Republic of Poland of 1997 and to the actual operation of the education system. The
main focus is on the constitutional guarantee of equal access to education. This guarantee
should be treated as Kant’s Regulatory Idea which should be pursued by public authority
though its full attainment is not possible in social reality. This study attempts to
indicate to what extent the state’s obligation to ensure equal access to education is implemented
by the institution of the school in Poland. Artykuł obejmuje rozważania dotyczące problematyki związanej z prawem do nauki
na gruncie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku oraz w praktyce funkcjonowania
systemu oświaty. Szczególną uwagę poświęcono konstytucyjnej gwarancji równego
dostępu do wykształcenia. Gwarancję tę należy traktować jako Kantowską ideę regulatywną, do której władza publiczna powinna dążyć, ale której pełne osiągnięcie nie jest
możliwe w rzeczywistości społecznej. Celem niniejszego opracowania jest próba wskazania,
w jak dużym stopniu instytucja szkoły w Polsce realizuje ciążące na państwie zobowiązanie
zapewnienia równego dostępu do wykształcenia. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18325 |
DOI: | 10.15804/ppk.2020.05.11 |
ISSN: | 2082-1212 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|