Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/1837
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWojewoda, Mariusz-
dc.date.accessioned2018-03-29T07:28:30Z-
dc.date.available2018-03-29T07:28:30Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationZeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, Z. 85 (2015), s. 599-615pl_PL
dc.identifier.issn1641-3466-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/1837-
dc.description.abstractPowszechnie zwraca się uwagę na to, że wymiana gospodarcza przenosi się do Internetu – co stwarza nowe możliwości i nowe zagrożenia. Te ostatnie dotyczą personalizacji przekazu reklamowego oraz problemu naruszania majątkowych praw autorskich. Nowoczesna gospodarka w coraz większym stopniu opiera się na wymianie informacji. Wielkie korporacje medialne dostosowują przekaz reklamowy do preferencji konsumenckich. W warunkach gospodarki zglobalizowanej, nastawionej na produkt masowy, pojawia się zapotrzebowanie na produkt „rzadki”, niemasowy, Internet ułatwia dotarcie do odbiory produktu elitarnego oraz umożliwia kontakt handlowy na niespotykaną dotąd skalę. Ponadto, nowe technologie pozwalają na pracę „na odległość”, co zmienia charakter pracy i sposób zatrudnienia pracowników. Oprócz klasycznych form wymiany, w Internecie mamy do czynienia ze zjawiskami takimi jak gospodarka oparta na paradygmacie dzielenia się (sharing) oraz ruchem open source, który polega na nieodpłatnej wymianie zasobów. Celem artykułu jest przedstawienie negatywnych i pozytywnych aspektów wymiany gospodarczej w Internecie ujętych w perspektywie etyki gospodarczejpl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Politechniki Śląskiejpl_PL
dc.relation.ispartofseriesOrganizacja i Zarządzanie;Nr 1943-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectetyka gospodarczapl_PL
dc.subjectglobalizacjapl_PL
dc.subjectgospodarka informacyjnapl_PL
dc.subjectwłasność intelektualnapl_PL
dc.subjectekonomia „dzielenia się”pl_PL
dc.subjectruch open sourcepl_PL
dc.titleEtyczne aspekty wymiany gospodarczej w Interneciepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dcterms.referencesAlbert R., Jeong H., Barabási A.L.: Diameter of the World Wide Web. „Nature”, Vol. 401. 2. Battele J.: Szukaj: jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję. PWN, Warszawa 2006. 3. Barney D.: Społeczeństwo sieci. Wydawnictwo Sic! s.c., Warszawa 2008. 614 M. Wojewoda 4. Barta J., Markiewicz R.: Prawo autorskie a swoboda badań naukowych, [w:] Galewicz W. (red.): Etyczne i prawne granice badań naukowych. Universitas, Kraków. 5. Bourdieu P.: Zmysł praktyczny. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2008. 6. Benkler Y.: Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, 7. Castells M.: Społeczeństwo sieci. PWN, Warszawa 2007. 8. Dylus A.: Globalizacja. Refleksje etyczne. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005. 9. Czy Polsce grozi cenzura Internetu w imię ochrony praw autorskich?, www.panoptikon.org/wiadomość, dostęp 23.03.2015. 10. Hofmokl J.: Internet jako nowe dobro wspólne. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. 11. Lessig L.: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 12. Lister M.: Nowe media: wprowadzenie. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2009. 13. Manovich L.: Język nowych mediów. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. 14. Nielsen J.: Deep linking is good linking, March 3, 2002, www.useit.com, dostęp 9.04.2015. 15. Prensky M.: Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB Univercity Press, Vol. 9, No. 5, 2001. 16. Philips J.: Sharism: The more you share, the more you receive. Slideshare, Retrieved 28 May 2012. 17. Rąb K., Rąb Ł.: Precariat and precarious work as negative factors affectinging sustainable development. Zeszyty Naukowe, s. Organizacja i Zarządzanie, z. 81. Politechnika Śląska, Gliwice 2015. 18. Shapiro C., Varian H.R.: Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej. Helion, Gliwice 2007. 19. Szczepaniak M.: Znaczenie sieci współpracy w rozwoju innowacji społecznych. Zeszyty Naukowe, s. Organizacja i Zarządzanie, z. 76. Politechnika Śląska, Gliwice 2014. 20. Szpringer W.: Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie. Od e-commerce do e-biznesu. Difin, Warszawa 2005. 21. Sowa J.: Globalny proletariat w epoce pracy niematerialnej, [w:] Sokołowska J. (red.): Robotnicy opuszczają miejsca pracy. MS Akademia Sztuki, Łódź 2010. 22. Standing G.: Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. PWN, Warszawa 2014. 23. Sitarski P.: Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej. Rabid, Kraków 2002. Etyczne aspekty wymiany… 615 24. Teluk T.: E-biznes. Nowa gospodarka. Helion, Gliwice 2002. 25. Weber S.: The Success of Open Source. Harvard University Press, London 2005. 26. Wojewoda M.: Problemy etyczne dotyczące przepływu informacji w nowych mediach. „Studia i Monografie”, z. 396, Kulturowe, społeczne i etyczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania. Politechnika Opolska, Opole 2014. 27. Żyła M.: Moje, czyli nasze. „Tygodnik Powszechny”, nr 15(3431), 2015pl_PL
dc.relation.journalZeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzaniepl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wojewoda_Etyczne_aspekty_wymiany_gospodarczej_w_Internecie.pdf494,24 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons