Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18524
Tytuł: Teatr bohatera popularnego Europy Zachodniej a polska szopka kolędnicza
Tytuł równoległy: The theatre of the popular Western Europe hero and the Polish nativity play
Autor: Tomaszewska, Ewa
Słowa kluczowe: szopka; teatr lalek; sztuka popularna; bohater ludowy; teatr dziecięcy; kabaret
Data wydania: 2020
Źródło: "Edukacja Międzykulturowa" Nr 12 (2020), s. 262-276
Abstrakt: Od XVIII w. zaczął zyskiwać popularność szereg postaci lalkowych, które pojawiły się na wędrownych scenkach trup teatralnych niemal w całej Europie. Były to postaci komiczne o charakterze bohaterów popularnych, przemawiające do publiczności ulic, placów, targów – ich własnym językiem. Część z nich wywodziła się z komedii dell’arte (Pulcinella, Poliszynel, Guignol, Don Cristobal, Pietruszka). Korzenie teatralne bohaterów, którzy pojawili się z państwach niemieckich (Hanswurst, Kasperle, Kašparek, Gašparko), sięgają teatru elżbietańskiego i wiążą się z obecnością wędrownych trup angielskich aktorów, które włączyły do swoich przedstawień tradycyjną postać błazna. Ponieważ dla Polski jest to czas powolnej utraty niepodległości na rzecz państw ościennych, teatr bohatera ludowego nie powstał. Rozwinęła się za to forma szopki kolędniczej. Porównanie funkcji i znaczenia tych zjawisk teatralnych jest przedmiotem tego opracowania. Jest to także próba zwrócenia uwagi pedagogów na edukacyjne walory polskiej szopki kolędniczej.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/18524
DOI: 10.15804/em.2020.01.16
ISSN: 2299-4106
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Tomaszewska_Teatr_bohatera_popularnego_Europy_Zachodniej.pdf1,13 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons