Abstract: | Wielokulturowość staje się powszechną sytuacją i doświadczeniem
współczesnego człowieka, a w sytuacjach tych decydującym czynnikiem staje się
sposób traktowania Innego. Uważa się, że zadaniem edukacji międzykulturowej
jest przygotowanie do równoczesnego zachowania podmiotowości siebie i Innego,
a także, poprzez wnikanie w istotę innych kultur, modelowanie kultury własnej
grupy społecznej. Szkole przypisuje się ważną rolę w kształtowaniu wizji Innego,
a zadanie to najtrudniejsze jest z bliskim Innym.
W artykule wskazana jest pewna egzemplifikacja edukacji międzykulturowej
realizowanej w liceum dla mniejszości węgierskiej na Słowacji. Na tle nakreślonej
działalności tego liceum, ujętej porównawczo z sąsiednim liceum dla większości
słowackiej, wskazana jest podjęta przez szkołę węgierską nietypowa współpraca,
w innych szkołach w środowiskach z mniejszością niespotykana. Współpraca polega
na wspólnych lekcjach i projektach uczniów szkoły dla mniejszości węgierskiej
z uczniami ze szkoły dla większości w ramach wzajemnej wymiany uczniów.
Ideę i pomysł tego projektu przedstawiony jest w wywiadzie z dyrektorką szkoły. |