Abstrakt: | Prezentowany tekst jest próbą zwrócenia uwagi na potrzeby oswojenia
dokonujących się zmian w przestrzeni globalnej. Zagrożenia i konsekwencje
współcześnie dokonujących się przemian w wieloaspektowym zakresie implikują
potrzebę podejmowania zintegrowanych działań edukacyjnych. W tekście uwagę
skupiam na działaniach szkoły/nauczyciela w sytuacji nieładu światowego. Istotną
kwestią pozostaje świadomość nauczycieli oraz ich aktywność wychowawczo-edukacyjna
zorientowana na kreowanie świadomości młodych ludzi wobec permanentnych
zmian oraz zjawiska wielokulturowości. Jak wskazują minione epoki,
istotnym instrumentem regulującym pozytywne współistnienie, relacje społeczne,
wspólne funkcjonowanie pozostaje kultura i sztuka, będąca nie tylko odzwierciedleniem
rzeczywistości, ale ważnym społecznym komunikatem, materiałem
edukacyjnym, a nade wszystko spoiwem społeczności, szczególnie wielokulturowych.
Uwzględniając wartość kultury/sztuki, nie tylko jej artyzm, estetykę, ale jej
utylitaryzm, celowym zamysłem pozostaje włączenie jej do działań edukacyjnych. |