DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Pabian, Elżbieta | - |
dc.contributor.author | Serwotka, Aleksandra | - |
dc.date.accessioned | 2021-02-09T09:40:29Z | - |
dc.date.available | 2021-02-09T09:40:29Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | D. Gabryś-Baker, R. Kalamarz, M. Stec (red.), "Materiały i media we współczesnej glottodydaktyce : wybrane zagadnienia" (S. 43-56). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322635957 | - |
dc.identifier.isbn | 9788322635964 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/18908 | - |
dc.description.abstract | Na przestrzeni kilku ostatnich dekad postępujące procesy globalizacyjne
przyczyniły się do wzrostu integracji międzynarodowej społeczeństw, co z kolei w wielu
przypadkach pociąga za sobą konieczność sprawnego porozumiewania się w języku innym niż
ojczysty. Zaistniałe zmiany nie pozostały bez wpływu na podejścia stosowane w nauczaniu
języków obcych, niejednokrotnie powodując wzmożenie nacisku na niektóre kwestie kosztem
innych. Podejście komunikacyjne nadaje priorytet skutecznemu użyciu języka w interakcji
(a więc osiągnięciu określonych celów komunikacyjnych przez ucznia-użytkownika), tym samym
podając w wątpliwość kształt i znaczenie normy językowej jako takiej. W odróżnieniu
od zwolenników bardziej tradycyjnych stanowisk, adepci metody komunikacyjnej nie traktują
kompetencji gramatycznej jako nadrzędnej. Inaczej jednak sprawy mają się w kontekście edukacji
uniwersyteckiej. W większości przypadków studia filologiczne obejmują odrębny moduł
gramatyczny, co niejednokrotnie stawia nauczyciela akademickiego w obliczu wyzwania,
zarówno w kwestii starannego doboru treści nauczania, jak i późniejszej ewaluacji studentów.
Celem niniejszego artykułu jest refleksja nad zagadnieniami normy, użycia i odmiany języka
w obliczu nauczania gramatyki na poziomie uniwersyteckim. Przedstawiono analizę wybranych
podręczników wykorzystywanych podczas zajęć z gramatyki w ramach modułu praktyczna
nauka języka angielskiego na specjalnościach filologia – języki stosowane (francuski i angielski
oraz angielski i włoski). Zestawiono zaproponowane przez autorów omawianych pozycji
podejścia do kwestii normy językowej i użycia języka, z uwzględnieniem zaobserwowanych
rozbieżności pomiędzy różnymi ujęciami niektórych problemów gramatycznych. Wskazano
także możliwe rozwiązania, które mogą zostać zastosowane przez nauczycieli w obliczu wyżej
wspomnianych wyzwań. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | ESL | pl_PL |
dc.subject | norma językowa | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | użycie języka | pl_PL |
dc.subject | podręczniki | pl_PL |
dc.title | Foreign language teacher vs. language norm, usage, and variation : a study of selected academic textbooks | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|