Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19158
Tytuł: Flânerie, cielesność i film w music-hallu : Georges Méliès w świecie modernistycznych przyjemności miejskich
Autor: Tralongo, Stéphane
Budzik, Justyna Hanna
Słowa kluczowe: music-hall; urbanity; architecture
Data wydania: 2017
Źródło: Kwartalnik Filmowy, Nr 99 (2017), s. 31-42
Abstrakt: The article deals with the notion of “broken space” in music-hall, analysed as an example of new urban space, in which, in the beginning of the 20th century, cinema is an object of regular consumption under conditions similar to these in which the practice of flânerie takes place. Trying to restore cinema to the “transient” architecture that music-hall creates, the author explores the idea of audience mobility, starting from the ways in which space is occupied and used, which emphasize the role of seeing and looking (la vision), and aimless wandering without consumption. It turns out that the films by George Méliès and those with the participation of Harry Houdini analysed from this angle, take central place in the constellation of attractions aiming at re-awakening the fear of an accident among the spectators, especially between that which is alive and the mechanical, in space, which it would appear, protects the public from the dangers of the boulevards.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19158
ISSN: 0452-9502
2719-2725
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Tralongo_Flanerie_cielesnosc_i_film.pdf870,28 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons