DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Maliszewski, Krzysztof | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-04T08:09:22Z | - |
dc.date.available | 2018-04-04T08:09:22Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | A. Stopińska-Pająk (red.), "Between history and the theory of education : methodology, traditions, quest" (S. 11-32). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322622063 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1962 | - |
dc.description.abstract | W obliczu przemian zachodzących we współczesnej humanistyce spory o przynależność
dyscyplinarną historii wychowania i wyrazistość granic jej zainteresowań badawczych
tracą na znaczeniu. W obliczu konsekwencji licznych cultural turns zaawansowane strategie
badawcze stają się transdyscyplinarne. Charakterystycznym rysem humanistyki
współczesnej jest „zmącenie granic”. Style syntezy doświadczenia w narracjach historycznych
są różne w zależności od przyjętych założeń – można wyróżnić z perspektywy
pedagogiczności historii wychowania style formujące się wokół: gwarancji, inspiracji, dialogu,
kooperacji. Historiografia wychowania to nie tylko (re)konstrukcja minionych zdarzeń
tekstowych i edukacyjnych, ale także zaangażowanie etyczne – straż wrażliwości kulturowej,
m.in. tego, co można, warto i powinno się opowiadać. Ignorowanie przemian
metodologicznych skazuje historię wychowania na poznawcze wyjałowienie. Obecnie
wielkim zadaniem jest przekształcenie jej w dyscyplinę pedagogiczną w głębokim sensie,
tzn. zdolną do włączenia się w ważne debaty współczesności oraz generującą horyzont
oczekiwań etycznej i estetycznej egzystencji. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Historia wychowania | pl_PL |
dc.subject | historiografia | pl_PL |
dc.subject | kontekst edukacyjny | pl_PL |
dc.title | A pedagogical history of education : Ethical and aesthetic aspects of historiography in the cotext of education | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|