Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/1962
Tytuł: | A pedagogical history of education : Ethical and aesthetic aspects of historiography in the cotext of education |
Autor: | Maliszewski, Krzysztof |
Słowa kluczowe: | Historia wychowania; historiografia; kontekst edukacyjny |
Data wydania: | 2015 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | A. Stopińska-Pająk (red.), "Between history and the theory of education : methodology, traditions, quest" (S. 11-32). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | W obliczu przemian zachodzących we współczesnej humanistyce spory o przynależność
dyscyplinarną historii wychowania i wyrazistość granic jej zainteresowań badawczych
tracą na znaczeniu. W obliczu konsekwencji licznych cultural turns zaawansowane strategie
badawcze stają się transdyscyplinarne. Charakterystycznym rysem humanistyki
współczesnej jest „zmącenie granic”. Style syntezy doświadczenia w narracjach historycznych
są różne w zależności od przyjętych założeń – można wyróżnić z perspektywy
pedagogiczności historii wychowania style formujące się wokół: gwarancji, inspiracji, dialogu,
kooperacji. Historiografia wychowania to nie tylko (re)konstrukcja minionych zdarzeń
tekstowych i edukacyjnych, ale także zaangażowanie etyczne – straż wrażliwości kulturowej,
m.in. tego, co można, warto i powinno się opowiadać. Ignorowanie przemian
metodologicznych skazuje historię wychowania na poznawcze wyjałowienie. Obecnie
wielkim zadaniem jest przekształcenie jej w dyscyplinę pedagogiczną w głębokim sensie,
tzn. zdolną do włączenia się w ważne debaty współczesności oraz generującą horyzont
oczekiwań etycznej i estetycznej egzystencji. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1962 |
ISBN: | 9788322622063 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|