Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/1967
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPrzybylska, Irena-
dc.date.accessioned2018-04-04T08:09:52Z-
dc.date.available2018-04-04T08:09:52Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationA. Stopińska-Pająk (red.), "Between history and the theory of education : methodology, traditions, quest" (S. 111-130). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788322622063-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/1967-
dc.description.abstractTekst dotyka problemu kompetencji i kompetencyjności kształcenia w kontekście wybranych filozoficznych, ideologicznych i edukacyjnych dyskursów. Rozważania o kompetencjach wychodzą z filozoficznego racjonalizmu i psychologicznego intelektualizmu, czerpiąc z pragmatyzmu, progresywizmu, konstruktywizmu społecznego i teorii racjonalności J. Habermasa. Część tekstu to próba umieszczenia kategorii kompetencje— kompetencyjność w orientacji instrumentalnej, humanistycznej i funkcjonalnej w edukacji, a także ukazania tendencji rozwojowych kształcenia kompetencyjnego w świetle europejskich programów reformujących systemy oświatowe. Pojęcie kompetencji ujmowane jako pewna kategoria językowa (eufemizm) niesie wiele znaczeń. Pojawia się zarówno w retoryce scjentystycznej, merytokratycznej, jak i humanistycznej. Konsekwentnie rozważania w końcowych częściach tekstu osadzają się wokół dychotomicznego rozumienia kompetencji: umiejętności—refleksyjności. Intencją autorki jest zaznaczenie konieczności przesunięcia interpretowania kompetencji z akontekstualnych i wyłącznie pragmatycznych znaczeń w kierunku szerokich, emancypacyjnych, wpisujących się w podmiotowy rozwój człowieka.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectkształcenie kompetencyjnepl_PL
dc.titleBetween rationality and emancipation : (De)constructing competency‑based educationpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Przybylska_Between_rationality_and_emancipation.pdf496,61 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons