DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Przybylska, Irena | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-04T08:09:52Z | - |
dc.date.available | 2018-04-04T08:09:52Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | A. Stopińska-Pająk (red.), "Between history and the theory of education : methodology, traditions, quest" (S. 111-130). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322622063 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1967 | - |
dc.description.abstract | Tekst dotyka problemu kompetencji i kompetencyjności kształcenia w kontekście
wybranych filozoficznych, ideologicznych i edukacyjnych dyskursów. Rozważania
o kompetencjach wychodzą z filozoficznego racjonalizmu i psychologicznego intelektualizmu,
czerpiąc z pragmatyzmu, progresywizmu, konstruktywizmu społecznego
i teorii racjonalności J. Habermasa. Część tekstu to próba umieszczenia kategorii kompetencje—
kompetencyjność w orientacji instrumentalnej, humanistycznej i funkcjonalnej
w edukacji, a także ukazania tendencji rozwojowych kształcenia kompetencyjnego
w świetle europejskich programów reformujących systemy oświatowe.
Pojęcie kompetencji ujmowane jako pewna kategoria językowa (eufemizm) niesie
wiele znaczeń. Pojawia się zarówno w retoryce scjentystycznej, merytokratycznej, jak
i humanistycznej. Konsekwentnie rozważania w końcowych częściach tekstu osadzają
się wokół dychotomicznego rozumienia kompetencji: umiejętności—refleksyjności. Intencją
autorki jest zaznaczenie konieczności przesunięcia interpretowania kompetencji
z akontekstualnych i wyłącznie pragmatycznych znaczeń w kierunku szerokich, emancypacyjnych,
wpisujących się w podmiotowy rozwój człowieka. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | kształcenie kompetencyjne | pl_PL |
dc.title | Between rationality and emancipation : (De)constructing competency‑based education | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|