Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/20029
Tytuł: Kilka uwag o teologii ikony "Chrystusa Wielkiego Kapłana" w świetle pneumatologiczno-sakramentalnej koncepcji ikony Paula Evdokimova
Autor: Giglok, Marta
Słowa kluczowe: malarstwo ikonowe; teologia ikony; Paul Evdokimov
Data wydania: 2010
Źródło: "Studia Pastoralne" (2010), Nr 6, s. 235-240
Abstrakt: "Malarstwo ikonowe, choć tradycyjnie łączone z Kościołem prawosławnym, jest dziedzictwem całego chrześcijaństwa. Początków ikony możemy doszukiwać się zarówno w najstarszych figuratywnych przedstawieniach chrześcijańskich (wystarczy wspomnieć tu chociażby „malarstwo” katakumbowe), jak i świeckich, takich jak realistyczne malarstwo Cesarstwa Rzymskiego czy portrety trumienne z egipskiego Fajum1. O wielkiej popularności i ważności ikony dla starożytnego chrześcijaństwa świadczy przede wszystkim fakt ogromnych sporów, a nierzadko i walk, których powodem był właśnie kult ikon. Dopiero II Sobór Nicejski (787), jaki się odbył się przed Wielką Schizmą, zakończył okres ikonoklazmu i uroczyście uprawomocnił kult ikony w życiu chrześcijan." [...] (fragm.)
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/20029
ISSN: 1734-4433
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Teol)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Giglok_kilka_uwag_o_teologii_ikony.pdf487,72 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons