Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/20684
Tytuł: Wstęp
Autor: Szuścik, Urszula
Kocurek, Danuta
Słowa kluczowe: ewaluacja w edukacji; testy i pomiary w edukacji; proces dydaktyczny
Data wydania: 2019
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: U. Szuścik, D. Kocurek (red.), "Ewaluacja w edukacji - teoria i praktyka" (S. 7-9). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: We współczesnym dyskursie życia publicznego często używa się określenia ewaluacja. Termin ten jest różnie definiowany. Zdaniem Jacka Piekarskiego trudno dziś mówić o jednoznacznej językowej wykładni ewaluacji, kłopoty zaś interpretacyjne i dynamika dyskusji toczących się wokół niej jedynie ten problem zaostrzają. Jedna z pierwszych jej definicji na gruncie polskim znajduje się w Słowniku ilustrowanym języka polskiego Michała Arcta z 1929 roku. Ewaluacja jest tam rozumiana jako ocenianie, oszacowanie, określenie wartości. Jak pisze Bolesław Niemierko: „Ewaluacja jest zbieraniem informacji o warunkach, przebiegu i wynikach działania edukacyjnego w celu dokonania oceny wartości tego działania i uzasadnienia dotyczących go decyzji. Narodziła się jako teoria, nazywana obecnie podejściem zoperacjonalizowanych zadań w łonie ortodoksyjnego behawioryzmu, lecz - w przeciwieństwie do nauczania programowanego - nie zgasła wraz z jego zmierzchem, lecz pomyślnie ewoluowała”. Grzegorz Michalski zauważa, że w naukach o wychowaniu jako najważniejszy cel ewaluacji przyjmuje się dążenie do doskonalenia rzeczywistości pedagogicznej. Wykorzystuje się podczas tego procesu różne rodzaje ewaluacji, m.in.: formatywną, konkluzywną czy społecznopolityczną. [fragm. tekstu]
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/20684
ISBN: 978-83-226-3730-2
978-83-226-3731-9
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szuscik_Kocurek_Wstep.pdf309,27 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons