DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Ogrodzka-Mazur, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T11:31:37Z | - |
dc.date.available | 2021-08-09T11:31:37Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | "Kultura i Edukacja" Nr 1 (2021), s. 11-33 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1230-266X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21051 | - |
dc.description.abstract | W pedagogicznej analizie podjętej problematyki przyjęto konceptualizacje
teoretycznometodologiczne,
nawiązujące do: Warda H. Goodenougha aksjologicznej
koncepcji kultury jako zbioru wartości, Pawła Boskiego teorii
tożsamości kulturowej opartej na wartościach i praktykach w warunkach
dwui
wielokulturowej socjalizacji, Tadeusza Lewowickiego teorii zachowań
tożsamościowych, perspektywy konstruktywistycznej oraz Harolda
J. Noaha modelu porównywania jakości edukacji akademickiej. Przyjęto
jednocześnie założenie, że badanie poczucia związku z wybranymi grupami
społecznymi przejawianego przez studentów z pogranicza polskoczeskiego
umożliwia poznanie sposobu (sposobów) rozumienia przez nich siebie,
Innych i świata, zakotwiczonego w ich własnym doświadczeniu i kulturze.
Zachodzące różnice w deklarowanym przez studentów poczuciu związku
z wybranymi grupami społecznymi wskazują na dostrzegalną aktualnie
tendencję utożsamiania się młodego pokolenia z różnymi społecznościami
– kraju pochodzenia, lokalnymi, regionalnymi, czy szerzej – europejskimi
i ponadeuropejskimi. Konstruowanie przez młodych uczących się
własnej tożsamości to zarazem odchodzenie od jej jednolitego wymiaru
na rzecz odkrywania i świadomego wybierania tożsamości wzbogaconej,
wielowymiarowej, determinowanej najczęściej postępującymi w różnym
tempie i zakresie procesami demokratyzacji życia społecznego. Profil tożsamościowy czeskich studentów, w przeciwieństwie do ich rówieśników
z Polski, ma przede wszystkim wymiar narodowy, charakteryzujący się
wyraźnymi preferencjami własnej grupy etnicznej (kraju pochodzenia)
w zakresie tożsamości, języka i kontaktów społecznych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | tożsamość kulturowa | pl_PL |
dc.subject | społeczne „zakotwiczanie” | pl_PL |
dc.subject | poczucie spójności, odrębności i ciągłości | pl_PL |
dc.subject | pogranicze polskoczeskie | pl_PL |
dc.subject | polska i czeska młodzież akademicka | pl_PL |
dc.subject | studium porównawcze | pl_PL |
dc.title | Społeczne "zakotwiczanie" przejawiane przez młodych uczących się na pograniczu polsko-czeskim: poczucie spójności, odrębności i ciągłości | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.15804/kie.2021.01.01 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|