Abstrakt: | W pedagogicznej analizie podjętej problematyki przyjęto konceptualizacje
teoretycznometodologiczne,
nawiązujące do: Warda H. Goodenougha aksjologicznej
koncepcji kultury jako zbioru wartości, Pawła Boskiego teorii
tożsamości kulturowej opartej na wartościach i praktykach w warunkach
dwui
wielokulturowej socjalizacji, Tadeusza Lewowickiego teorii zachowań
tożsamościowych, perspektywy konstruktywistycznej oraz Harolda
J. Noaha modelu porównywania jakości edukacji akademickiej. Przyjęto
jednocześnie założenie, że badanie poczucia związku z wybranymi grupami
społecznymi przejawianego przez studentów z pogranicza polskoczeskiego
umożliwia poznanie sposobu (sposobów) rozumienia przez nich siebie,
Innych i świata, zakotwiczonego w ich własnym doświadczeniu i kulturze.
Zachodzące różnice w deklarowanym przez studentów poczuciu związku
z wybranymi grupami społecznymi wskazują na dostrzegalną aktualnie
tendencję utożsamiania się młodego pokolenia z różnymi społecznościami
– kraju pochodzenia, lokalnymi, regionalnymi, czy szerzej – europejskimi
i ponadeuropejskimi. Konstruowanie przez młodych uczących się
własnej tożsamości to zarazem odchodzenie od jej jednolitego wymiaru
na rzecz odkrywania i świadomego wybierania tożsamości wzbogaconej,
wielowymiarowej, determinowanej najczęściej postępującymi w różnym
tempie i zakresie procesami demokratyzacji życia społecznego. Profil tożsamościowy czeskich studentów, w przeciwieństwie do ich rówieśników
z Polski, ma przede wszystkim wymiar narodowy, charakteryzujący się
wyraźnymi preferencjami własnej grupy etnicznej (kraju pochodzenia)
w zakresie tożsamości, języka i kontaktów społecznych. |