Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21434
Tytuł: Narracje o przeszłości w tekstach popularnonaukowych dla dzieci zamieszczonych w czasopiśmie "Kumpel"
Autor: Bortliczek, Małgorzata
Słowa kluczowe: popular science texts; the past; a magazine for children and teenagers
Data wydania: 2018
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: B. Niesporek‑Szamburska, M. Wójcik‑Dudek (red.), "(Od)pamiętywanie - gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży" (S. 327-344). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: In the paper entitled “Narrations about the past in popular‑scientific texts for children printed in „Kumpel” magazine” I subject to analysis the information included in the corpus of popular‑scientific texts excerpted from ten volumes of the „Kumpel” magazine. The analytical material is constituted by mini‑texts that are difficult to define in terms of genre, which in general terms discuss selected facts from the Polish and European history. In the past assimilated on the pages of the magazine, I have distinguished three categories, such as time, man, and technical (technological) thought. These categories rendered the division of the article into the following three parts: 1. perception of time, 2. man and culture, 3. technical thought. In the summary, I have come to the conclusion that the topics and their sequences that are offered to the primary school learner gradually complement and supplement one another in a given text or in other texts, which (like puzzles) piece together as a specific whole — the early germ of cultural code.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21434
ISBN: 978-83-226-3306-9
978-83-226-3307-6
ISSN: 0208-6336
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bortliczek_Narracje_o_przeszlosci_w_tekstach.pdf443,24 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons