Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21630
Tytuł: Dziecięcym okiem o prawach kibica - kilka refleksji wokół multimedialnej lekcji „Kibicu! Poznaj stadionowe prawa...”
Autor: Jagodzińska, Diana
Słowa kluczowe: język polski w szkole; interpretacja tekstu; interpretacja aktu prawnego
Data wydania: 2018
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), "Przestrzenie spotkania : tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej" (S. 411-424). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Tak, jak na lekcji języka polskiego młody człowiek rozwija swoje umiejętności wchodzenia w dialog z utworem, jednak ograniczany rozpoznawalnymi elementami jego struktury, okoliczności powstania czy kontekstów, które pomagają weryfikować jego odczucia, tak musi postępować również z tekstem prawnym. Sens aktu prawnego bowiem opiera się na rozumieniu literalnym, które można wyczytać bezpośrednio z samej treści, ale z uwzględnieniem funkcjonujących w praktyce zasad wykładni, weryfikujących i hierarchizujących ustalenia interpretacyjne, dotyczące norm prawnych zawartych w ustawach, rozporządzeniach i regulaminach. Często wskazuje się, iż „przepisy prawa, konkretne stany faktyczne, adresaci decyzji, zmieniają się codziennie - kto zna zasady, posiadł umiejętności ogólne, ma narzędzia - poradzi sobie z każdą sprawą”. Z tego względu niezwykle istotne wydaje się nie tylko zaznajomienie uczniów z konkretnymi normami, rządzącymi życiem społecznym, ale też ukształtowanie nawyku sięgania do samego źródła prawa i szukania tam obowiązujących regulacji. [fragm. tekstu]
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21630
ISBN: 978-83-226-3308-3
978-83-226-3309-0
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Jagodzinska_Dzieciecym_okiem_o_prawach_kibica_kilka_refleksji.pdf1,68 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons