Abstrakt: | W odpowiedzi na recenzję prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego pragnę odnieść się do kilku ważnych
aspektów teoretyczno-metodologicznych zawartych w monografii, których konstrukcja została przez
Recenzenta zakwestionowana. Monografia nosząca tytuł: Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej zainspirowana została potrzebą diagnozy subiektywnego wymiaru doświadczanej przez studentów jakości życia, opisywanej w kontekście ich codziennej aktywności indywidualnej, społecznej, edukacyjnej i prozawodowej. Dlatego też poczucie jakości życia badanych odnoszę do wspomnianych kategorii opisu w przestrzeniach aktywności, w których realizują oni ważne zadania rozwojowe. Kategoria zadań rozwojowych – jako podstawowe kryterium diagnozy i opisu poczucia jakości życia – uwzględnia takie przestrzenie ich realizacji jak: przestrzeń relacji i bliskich związków, doświadczania siebie, edukacji, planowania przyszłości oraz doświadczanego wsparcia społecznego i edukacyjnego. Odwołanie się do zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości wyraźnie porządkuje sposób mojego myślenia o doświadczanej przez badanych jakości życia. W tych oto przestrzeniach realizują się studiujący młodzi dorośli, doświadczają siebie i zadowolenia z własnej codzienności, dojrzewając do samodzielności życiowej i licznych wyborów, z którymi przyjdzie im się zmierzyć tuż po ukończeniu studiów [...]. |