Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22100
Tytuł: Glottodydaktyczne aspekty opisu słownikowego kolokacji
Tytuł równoległy: Glottodidactic Aspects of Collocations in Dictionary Entries
Autor: Labocha, Maciej
Słowa kluczowe: lexicography; dictionary entry; collocations; translation dictionary; bilingual dictionary
Data wydania: 2021
Źródło: "Roczniki Humanistyczne", T. 69, z. 10, 2021, s. 121-138
Abstrakt: This article expands on the issues related to the structure of dictionary entries in bilingual dictionaries and to their glottodidactic context. It predominantly focusses on collocations which illustrate specific entries and serve as a dual-level semantic verification for dictionary users. Appropriately matched word sets can be a valuable resource in language didactics, as has been suggested by research investigating dictionaries both for learners and for general use. Thus, this article presents the model of a dictionary entry meeting the standards of both didactic and general lexicography. The selection of specific collocations is based on a corpus study (The National Corpus of the Russian Language). The analysis presented here reveals that it is possible to establish clear schemata of connectivity, which can help in searching for optimal collocation matches for lexicographical needs.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22100
DOI: 10.18290/rh216910-8
ISSN: 0035-7707
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Labocha_Glottodydaktyczne_aspekty.pdf881,42 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons