Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/22298
Tytuł: | Literackie obrazy miasta w nauczaniu polonistycznym cudzoziemców |
Autor: | Achtelik, Aleksandra |
Słowa kluczowe: | antropologia miasta; glottodydaktyka polonistyczna; rewitalizacja przestrzeni a tożsamość |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Postscriptum Polonistyczne" T. 28, nr 2 (2021), s. 1-18 |
Abstrakt: | Artykuł stanowi propozycję odkrywania w pracy z cudzoziemskim odbiorcą ważkich problemów kulturowych o charakterze
uniwersalnym poprzez wykorzystanie tekstu literackiego. Najnowsza historia jednej z dzielnic Krakowa – Kazimierza
– staje się pretekstem do podjęcia namysłu, jak (poprzez znaczące punkty w przestrzeni miejskiej) można deszyfrować
zapis o (nie)obecnej społeczności, poruszać kwestie związane z procesami rewitalizacji miejskiego krajobrazu, jednocześnie
ważąc płynące z nich korzyści i zagrożenia. Analizowany w artykule literacki projekt O_Kaz. staje się w intencji autorki
płaszczyzną do odkrywania historycznego zapisu/znaczenia miejsca, ma inspirować odbiorcę nie tylko do rozpoczęcia
dyskursu na temat polskiej kultury i lokalnych sposobów oswajania poczucia pustki/braku, ale również zachęcać obcokrajowca
do kontrastywnego ujęcia tego zagadnienia. Krakowski kwartał – jako motyw literacki – staje się inspiracją do
podjęcia narracji na temat otwartości polskiego społeczeństwa wobec kulturowo Innego. Tekst wpisuje się w dyskurs poświęcony
miejscu tekstu literackiego w edukacji polonistycznej cudzoziemców oraz w badania humanistyczne analizujące
kwestie tożsamości w kontekście miejsca, tu: zapisu śladów (nie)obecności społeczności w urbanistycznej tkance miasta. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22298 |
DOI: | 10.31261/PS_P.2021.28.15 |
ISSN: | 2353-9844 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|