http://hdl.handle.net/20.500.12128/22382
Tytuł: | Linguistic Landscape in Scuol als Ausdruck der kultursprachlichen Vielfalt der lokalen Gemeinschaft |
Autor: | Tobiasz, Lesław |
Słowa kluczowe: | Scuol; język retoromański; języki niemiecki |
Data wydania: | 2018 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Praca zapoznaje ze zjawiskiem występowania różnorodnych języków w przestrzeni publicznej miejscowości Scuol, słynnego kurortu oraz znaczącego centrum turystycznego w kantonie Gryzonia we wschodniej Szwajcarii. Oficjalnym językiem miasta jest język retoromański, jednak prawie wszyscy mieszkańcy posługują się płynnie także językiem niemieckim. Autor koncentruje się na analizie pejzażu językowego w różnych obiektach centrum komercyjnego. Analizuje także występowanie poszczególnych języków w obrębie starego centrum oraz na dworcu kolejowym i dolnej stacji kolejki gondolowej Motta Naluns, miejsc ważnych z uwagi na turystyczny charakter miejscowości. Z badania wypływa, że pejzaż językowy Scuol jest zdominowany przez teksty w języku niemieckim. Język retoromański, drugi najczęściej dostrzegalny język w przestrzeni publicznej kurortu, występuje przede wszystkim w nazwach własnych, informacjach o godzinach otwarcia, bardzo rzadko natomiast w dłuższych, samodzielnych tekstach. Trzecia pozycja przypada w udziale językowi angielskiemu. Jego obecność w przestrzeni publicznej jest jednak stosunkowo słabo zaznaczona biorąc pod uwagę turystyczne znaczenie Scuol. Inne języki występują sporadycznie. Stosunkowo słaba pozycja języka retoromańskiego oraz dominacja języka niemieckiego świadczą o tym, że w Scuol dalsza egzystencja najstarszego języka Szwajcarii jest mocno zagrożona. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22382 |
ISBN: | 978-83-226-3375-5 978-83-226-3376-2 |
ISSN: | 0208-6336 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Tobiasz_Linguistic_Landscape_in_Scuol.pdf | 3,37 MB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons