Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22382
Tytuł: Linguistic Landscape in Scuol als Ausdruck der kultursprachlichen Vielfalt der lokalen Gemeinschaft
Autor: Tobiasz, Lesław
Słowa kluczowe: Scuol; język retoromański; języki niemiecki
Data wydania: 2018
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Praca zapoznaje ze zjawiskiem występowania różnorodnych języków w  przestrzeni publicznej miejscowości Scuol, słynnego kurortu oraz znaczącego centrum turystycznego w kantonie Gryzonia we wschodniej Szwajcarii. Oficjalnym językiem miasta jest język retoromański, jednak prawie wszyscy mieszkańcy posługują się płynnie także językiem niemieckim. Autor koncentruje się na analizie pejzażu językowego w różnych obiektach centrum komercyjnego. Analizuje także występowanie poszczególnych języków w obrębie starego centrum oraz na dworcu kolejowym i dolnej stacji kolejki gondolowej Motta Naluns, miejsc ważnych z uwagi na turystyczny charakter miejscowości. Z badania wypływa, że pejzaż językowy Scuol jest zdominowany przez teksty w języku niemieckim. Język retoromański, drugi najczęściej dostrzegalny język w przestrzeni publicznej kurortu, występuje przede wszystkim w nazwach własnych, informacjach o godzinach otwarcia, bardzo rzadko natomiast w dłuższych, samodzielnych tekstach. Trzecia pozycja przypada w udziale językowi angielskiemu. Jego obecność w przestrzeni publicznej jest jednak stosunkowo słabo zaznaczona biorąc pod uwagę turystyczne znaczenie Scuol. Inne języki występują sporadycznie. Stosunkowo słaba pozycja języka retoromańskiego oraz dominacja języka niemieckiego świadczą o tym, że w Scuol dalsza egzystencja najstarszego języka Szwajcarii jest mocno zagrożona.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/22382
ISBN: 978-83-226-3375-5
978-83-226-3376-2
ISSN: 0208-6336
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Tobiasz_Linguistic_Landscape_in_Scuol.pdf3,37 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons