Abstrakt: | "Szybki rozwój technologii informacyjnej sprawił, że komputer tak jak telewizor
stał się stałym elementem polskich mieszkań i domów, zakładów pracy oraz różnych
instytucji edukacyjnych, w tym szkół. Powszechność tego cyfrowego medium
w połączeniu z internetem umożliwiła człowiekowi zmianę sposobu komunikacji.
Historia mediów wskazuje, że wszystko zaczęło się od pisania, kiedy to człowiek neandertalski
wyrył pierwsze nacięcia na mamucich kłach. Pismo w swej ewolucji posługiwało
się zmysłem wzroku, poddając kulturę procesowi przetworzenia i ujednolicenia.
Dzieje pisma zaczęły się więc od prymitywnych, grafi cznych środków przekazywania
informacji drogą niemówioną, czyli układania kamieni, drewna, kości zwierząt, a następnie
tworzenia rysunków, zwykle naskalnych, nazywanych petroglifami oraz piktogramami
(Bajka 2008: 17). A więc czytanie i pisanie to zjawisko stosunkowo nowe
w ogólnej historii ludzkiego poznania. Stały się jednak one ważnymi umiejętnościami,
niezbędnymi do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie. Tak więc zrozumienie
mechanizmów leżących u podstaw nabywania umiejętności czytania i pisania
w trakcie rozwoju człowieka jest ważnym przedsięwzięciem dla edukacji." (fragm.) |