Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23128
Tytuł: Lektura krajobrazu : czasopisma krajoznawczo-turystyczne jako narzędzie edukacji w dwudziestoleciu międzywojennym
Autor: Tałuć, Katarzyna
Słowa kluczowe: interwar period; tourist and travel magazines; youth magazines; „Orli Lot”; landscape valuation; sensualistic description; zmysłowy opis; okres międzywojenny; czasopisma turystyczne i posróżnicze; czasopisma młodzieżowe; ocena krajobrazu
Data wydania: 2020
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), "Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży" (S. 173-190). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: In the interwar period, the school was supported by numerous institutions and societies in its exceptional educational tasks at that time. Among them – the Polish Country- Lovers’ Society, which by publishing specialized magazines, provided teachers with methodological help. The aim of the article was to analyze selected press statements published in the pages of Orli Lot (Eagle’s Flight) – one of the most important tourist and travel magazines for between 1918 and 1939. By utilizing the tools of the press content analysis and geo-criticism method, it was proved that images of feelings associated with sensual perception of a given space dominated in descriptions of various landscapes. In addition to the cognitive function, descriptions of landscapes composed in such a way fulfilled an educational function, as they perpetuated in the minds of readers not so much the realistic as imaginary (subordinated to the idea or ideology) image of a given space, region, land.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23128
ISBN: 978‑83‑226-3760-9
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Taluc_lektura_krajobrazu_czasopisma.pdf448,6 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons