http://hdl.handle.net/20.500.12128/23276
Tytuł: | W poszukiwaniu nauczycielskiego oporu - na podstawie narracji nauczycieli |
Autor: | Zalewska-Bujak, Małgorzata |
Słowa kluczowe: | nauczyciel; presja; zawodowe ograniczenia nauczycieli; formy oporu nauczycieli |
Data wydania: | 2022 |
Źródło: | "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" Vol. 41, No 1 (2022), s. 23-40 |
Abstrakt: | Wprowadzenie: W kręgach badaczy nauczycielskiej profesji powszechnie mówi się o deficycie profesjonalnej suwerenności nauczycieli, o pozbawianiu ich zawodowej autonomii czy wręcz zniewalaniu na skutek utrzymującego się autorytarnego stylu zarządzania instytucjami oświatowymi i osadzonymi w nich podmiotami. Tekst jest próbą ukazania, w jaki sposób nauczyciele postrzegają swoje umiejscowienie w przestrzeni edukacyjnej, czy i jak przeciwstawiają się krępującym ich zewnętrznym ograniczeniom. Cel badań: Głównym celem jest ukazanie działań opozycyjnych podejmowanych przez nauczycieli odczuwających zawodową presję. Metoda badań: W badaniach zastosowałam strategię jakościową. Posłużyłam się wywiadem swobodnym, zwanym także pogłębionym. Badaniami objęłam 19 nauczycielek szkół podstawowych i średnich. W analizach zgromadzonego materiału badawczego wykorzystałam większość narzędzi analitycznych wskazanych przez Grahama Gibbsa. Wyniki: Badania odsłoniły przeświadczenie rozmówczyń o baraku możliwości stanowienia o sobie jako nauczycielach i wywierania wpływu na szerszą rzeczywistość oświatową. Obok dostrzeżonych przez nie źródeł oraz form wywierania zawodowej presji równocześnie ujawniły deficyt czynnych aktów oporu ukierunkowanych na zmianę ich podległej pozycji. Wnioski: Badane nauczycielki prezentują działania charakterystyczne dla oporu akomodacyjnego. Ich reakcje na ciągle zmieniające się regulacje i rosnące wymagania zawodowe mają charakter dostosowawczy i nie przyczyniają się do zmiany ich podległego położenia. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23276 |
DOI: | 10.17951/lrp.2022.41.1.23-40 |
ISSN: | 2449-8327 0137-6136 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Zalewska-Bujak_W_poszukiwaniu_nauczycielskiego_oporu_na_podstawie_narracji_nauczycieli.pdf | 459,51 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons