Abstrakt: | "Relacje między kulturą i edukacją, w tym edukacją międzykulturową, są bardzo złożone, niejednoznaczne, trudne do ogarnięcia w edukacyjnej i wychowawczej działalności. Wielostronny ogląd spraw związanych z tą problematyką znajduje wyraz w wielu publikacjach z zakresu pedagogiki (w tym pedagogiki kultury, pedagogiki międzykulturowej) i edukacji międzykulturowej przygotowanych m.in. przez zespoły pracujące pod kierunkiem Tadeusza Lewowickiego, Jerzego Nikitorowicza, Zenona Jasińskiego. Nie brak też prac autorskich w tym zakresie. Prace te sprzyjają poznaniu różnorodnych poglądów i podejść metodologicznych, inspirują do nowych poszukiwań, szerszych badań, dyskusji, zachęcają do uogólnień, proponują nowe ujęcia teoretyczne i sugestie praktyczne. Przemiany kultury implikują potrzebę ponawiania refleksji nad kulturowym
kontekstem edukacji, wychowania.
Książka pt. Kontekst kulturowy wychowania. Wielokulturowość a standard
społeczny stosunków międzykulturowych w perspektywie pedagogicznej
to ważna praca w tym obszarze dociekań. Jej pomysłodawczynią
jest Dorota Misiejuk, znany pedagog, specjalizujący się od lat 90. XX wieku
w problematyce dziedziczenia kulturowego, komunikacji międzykulturowej,
tożsamości kulturowej, edukacji międzykulturowej (Czykwin i Misiejuk,
1998; Misiejuk, 2013; 2015, ss. 209–221; 2017, ss. 44–57). Recenzowana
książka pod względem tematycznym wpisuje się w cały dorobek Autorki
i zarazem go poszerza." (fragm.) |