Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23456
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKasperek, Andrzej-
dc.date.accessioned2022-06-07T07:50:50Z-
dc.date.available2022-06-07T07:50:50Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citation"Przegląd Religioznawczy" Nr 2 (2022), s. 41-52pl_PL
dc.identifier.issn1230-4379-
dc.identifier.issn2658-1531-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/23456-
dc.description.abstractSuffering and evil are among the key issues addressed in various religious traditions. At the same time, it is undoubtedly one of the most important motifs in artistic culture, including literary fiction. The matter is also present in the sociological tradition: theodicy has been explored by Max Weber, Talcott Parsons or Peter L. Berger; what is more, many sociologists have treated literature as an inspiration to conduct their inquir ies. The works of Emmanuel Carrère, a French writer and screenwriter, are permeated with theodicean themes related to the experience of corporality (suffering of the body or death). Yet, Carrère himself engages in several simultaneous discourses in this respect: as a Catholic, a yoga practitioner and – finally – as an atheist. Carrère’s literary oeuvre, analyzed from the sociological standpoint, provokes a discussion on the process of secularization and medicalization of suffering and evil, whilst being a singular laboratory of how to write about religious experiences in the world that is subjected to growing secularization.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectsufferingpl_PL
dc.subjecttheodicypl_PL
dc.subjectfinite provinces of meaningpl_PL
dc.subjectEmmanuel Carrèrepl_PL
dc.titleWspółczesna literatura piękna wobec cierpienia i zła. Przypadek twórczości Emmanuela Carrère’apl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.identifier.doi10.34813/ptr2.2022.4-
dc.description.referencesAlexander J.C. (2001). Towards a Sociology of Evil. W: M.P. Lara (red.). Rethinking Evil: Contemporary Perspectives (s. 153–172). Berkeley: University of California Press. Berger P.L. (1970). The Problem of Multiple Realities: Alfred Schutz and Robert Musil. W: M. Natanson (red.). Phenomenology and Social Reality. Essays in memory of Alfred Schutz (s. 213–233). The Hague: Nijhoff. Berger P.L. (1997). Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Kraków: Nomos. Berger P.L., Luckmann Th. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW. Carrère E. (2013). Wąsy. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Carrère E. (2020). Przeciwnik. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Carrère E. (2021a). Je suis vivant et vous êtes mortes. Paris: Points. Carrère E. (2021b). Joga. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Csordas Th.J. (2019). From Theodicy to Homodicy. Evil as Anthropological Pro- blem. W: W.C. Olsen, Th.J. Csordas (red.). Engaging Evil. A Moral Anthropology (s. 35–50). New York – Oxford: Berghahn Books. Ćwikła P. (2006). Kilka uwag o związku socjologii z literaturą. Studia Socjologiczne, 2(181), 127–158. Erasga D.S. (2010). When Story Becomes Theory: Storytelling as Sociological The- orizing. Asia-Pacific Social Science Review, 1(10), 21–38. Longo M. (2016). Fiction and Social Reality: Literature and Narrative as Sociological Resources. London – New York: Routledge. Parkhurst Ferguson P., Desan P., Griswold W. (1988). Editors’ Introduction: Mirrors, Frames, and Demons: Reflections on the Sociology of Literature. Critical Inquiry, 14, 421–430. Paziński P. (2021). Gotycyzm cudzy i własny. W: P. Paziński (wyb.). Opowieści niesa- mowite z języka polskiego. T. 5 (s. 5–33). Warszawa: PIW. Pickering W.S.F., Rosati M. (2008). Introduction: Suffering, Evil and Durkheimian Sociology: Filling a Gap. W: W.S.F. Pickering, M. Rosati (red.). Suffering and Evil. The Durkheimian Legacy. Essays in Commemoration of the 90th Anniversary of Dur- kheim’s Death (s. 3–10). New York – Oxford: Durkheim Press – Berghahn Books. Płaza M. (2020). Gawędziarze i fataliści. W: M. Płaza (wyb.). Opowieści niesamowite z języka angielskiego. T. 4 (s. 5–45). Warszawa: PIW. Schütz A. (1985). Don Kichot i problemy rzeczywistości. Literatura na świecie, 2, 269–284. Schütz A. (2008). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Kraków: Nomos. Szczepański J. (1992). Człowiek w strukturach zła. Ethos, 1(5), 66–76. Wolff K.H. (1967). Pour une sociologie du mal. L’Homme et la société, 4, 197–213.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kasperek_Wspolczesna_literatura_piekna_wobec_cierpienia_i_zla_Przypadek_tworczosci_Emmanuela_Carrere.pdf430,43 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons